Sniktitt

Assassin's Creed Mirage

Det enkle er ofte det beste

Mirage er et godt, gammeldags Assassin's Creed-spill, på best mulig vis.

Ubisoft

Assassin's Creed har tatt noen merkelige vendinger opp gjennom årene, men overgangen fra å være lettfattelige actioneventyr til å bli massive rollespill er utvilsomt det største kvantespranget Ubisoft har tatt. Men det har for så vidt lønt seg – det nye formatet var et etterlengtet friskt pust – og etter en litt klønete tilvenningsperiode i Origins, imponerte både Odyssey og Valhalla stort her på bruket.

Det har likevel vært en bismak knyttet til seriens nye retning, og særlig Valhalla fikk en del kritikk for å være i overkant stort og langdrygt i perioder.

Dette har Ubisoft tydelig tatt til seg, for i påvente av seriens neste store rollespill får vi en smakfull aperitiff i form av det litt utypiske Assassin's Creed Mirage. Spillet er en uttalt kortere Assassin's Creed-opplevelse som skal vende tilbake til seriens røtter. Vi har sett femten minutter av spillet i aksjon, og det er helt tydelig at også dette kan ende opp som et skikkelig friskt pust.

Assassin's Creed Mirage.

Kortere og billigere

At Mirage skal tilby et mer lettfattelig alternativ til de moderne spillene i serien skal man merke både på lommebok, størrelse og verktøykasse.

For det første er det bekreftet at standardutgaven av spillet koster 499 kroner på digitale flater ved lansering – en klar nedgang fra dagens nye standard, hvor blodferske spill kan finne på å koste et sted mellom 699 og 799 kroner.

Dette skal reflektere at vi får en klart mindre verden å utforske denne gangen – det har vært snakk om at man skal kunne utforske noe av naturen utenfor Baghdad, men brorparten av spillet altså skal finne sted innenfor byens murer og elver.

Et tidlig estimat av lengden på historien antyder at det vil ta et sted mellom 15 og 20 timer å nå rulleteksten, som er omtrent der alle spillene fram til Origins la seg.

Mer sniking enn før

Det siste punktet er denne berømte verktøykassen, altså hovedpersons evner og våpen. Basim vender som kjent tilbake fra sin gjesteopptreden i Valhalla – spillet er satt et par tiår før hans reise til Norge og England, og det er en yngre og langt mindre erfaren snikmorder vi skal bli kjent med denne gangen.

Ikke bare blir det interessant å se hvor drastisk figuren kommer til å endre seg i løpet av spillets gang, men dette gir oss i tillegg et langt mer begrenset arsenal å leke oss med.

Assassin's Creed Mirage.
Ubisoft

Mange av rollespillelementene er skrotet til fordel for et mer strømlinjeformet actionspillsystem: Her får man tilgang på fem unike dingser, deriblant røykbomber og bedøvelsespiler, og disse kan alle oppgraderes et par ganger utover i spillet. En sentral del av demonstrasjonen vi fikk se viste hvordan disse tingene kan brukes sammen for å infiltrere et palass, knerte målet sitt og så komme seg helskinnet ut igjen.

Assassin's Creed Mirage.
Ubisoft
Assassin's Creed Mirage.
Ubisoft

Særlig snikingen ligner svært mye på de tidlige spillene i serien, men det fungerer tydelig bedre denne gangen takket være muligheten til å bøye seg ned og skjule seg i høyt gress, samt et mer gjennomtenkt nivådesign. Det virker for eksempel mye lettere å holde seg i høyden, mens folkemengder man kan gå i ett med er mer strategisk plassert.

Ved siden av dingsene sine, blir det tydelig at Basim også har et par ekstra triks i ermet. Et stykke ut i demoen aktiverer utviklerne for eksempel noe som minner meg om både Red Dead Redemption, Batman og Middle-earth-spillene. Her kan spilleren markere opptil tre fiender i nærheten av hverandre mens tiden står stille – når man aktiverer ferdigheten, ser vi hvordan silhuetten av Basim styrter av gårde for å drepe fiendene en etter en før noen rekker å reagere.

Det er ikke spesielt realistisk, men utvilsomt en hendig og visuelt spenstig måte å hamle opp med slitsomme vakter på. Basim duger selvfølgelig også i nærkamp, men utviklerne legger vekt på at dette er et spill som oppfordrer til sniking i langt større grad enn mange av spillene i serien.

En viktig del av dette er mulighetene for parkour, og heldigvis for Basim er Baghdad utstyrt med endeløse mengder lave hustak, provisoriske heiser og takbjelker, slik at det lett lar seg gjøre å løpe fra den ene enden av byen til den andre uten å noensinne deise ned på gateplan.

Assassin's Creed Mirage.
Ubisoft

Fargesterk visjon

Alt i alt er det svært tydelig at dette er et spill som forsøker å gjenskape følelsen av det aller, aller første spillet i serien. Det fant hovedsakelig sted i Det Hellige Land, et område som i dag består av Israel, Palestina og Syria. Mirage vender nesa ørlite østover, og vi skal stort sett holde oss i Baghdad denne gangen.

Mye har som kjent skjedd siden 2007, og det virker Mirage å være meget godt tjent med. Der det første spillet i serien gjerne kjennetegnes av de litt duse, blålige fargene som preger både inn- og utsiden av Animus, har Mirage gått i helt motsatt retning.

Baghdad er mettet av sterke primærfarger: Blå kupler danderer de største husene i hovedstaden; blodrød røyk siver ut av røykbombene man hiver fra seg gatelangs; og den stekende solen forvandler hustakene i byen til deler av et skimrende gult ørkenlandskap.

Det yrer også av natur og folkeliv i Baghdad, og hvorhen man snur seg er det grønne palmer, sildrende vann og stressede mennesker kledd i alle regnbuens farger. Resultatet er en meget tiltalende visuell helhet – en fullbyrdelse av visjonen utviklerne hadde i 2007, men som de ikke hadde ressurser til å sette ut i live den gang.

Assassin's Creed Mirage.
Ubisoft

Konklusjon

Alle solemerker tyder på at Mirage fort kan bli et av de mest tilgjengelige og interessante Assassin's Creed-spillene på lang, lang tid. Jeg har ingenting imot de moderne eventyrene til Bayek, Kassandra og Eivor – tvert imot – men det er også veldig deilig at ikke alle spill trenger å være seksti timer lange rollespill hvor man skal redde verden fra å gå under.

I stedet fremstår Assassin's Creed Mirage som en etterlengtet retur til spillestilen fra de første spillene i serien, og særlig kult er det at vi nok en gang skal tilbake til Midtøsten. Settingen har fått et tydelig ansiktsløft siden originalspillet fra 2007, og det hjelper også at snikingen og parkour-elementene ser ut til å fungere langt, langt bedre enn det det gjorde den gang.

Vi vet fra før av at Basim er en interessant figur, og hvis utviklerne klarer å fortelle en engasjerende og jordnær historie på toppen av det hele, tror jeg brått dette kan bli en skikkelig høydare for Assassin's Creed-serien.

Assassin's Creed Mirage lanseres på PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Windows og Amazun Luna den 12. oktober.

Les alle nyhetene om spillene som vises i sommer »

Siste fra forsiden