Anthem, EA og Biowares nyeste storsatsing, tilhører en spillsjanger omtalt som «loot shooters». Målet er å kverke fiender og få bedre utstyr, slik at man kan kverke enda sterkere fiender og få enda bedre utstyr.
Slik er det i hvert fall ment at spillet skal fungere, men i Anthems nåværende stand er historien en ganske annen. I en merkelig vri viser det seg nemlig at spillets svakeste våpen faktisk er det beste.
– Tallene er meningsløse
Det er Reddit-bruker «YeetLordSupreme» som har kommet frem til denne merkelige åpenbaringen, etter en omfattende runde med testing av ulike våpen.
Med en Level 1 Defender Rifle – våpenet man begynner med som Ranger-klassen – gjorde YeetLordSupreme visstnok 286 skade på en alminnelig fiende. Til sammenligning gjorde han 1184 skade med en Level 45 Masterwork Ralner's Blaze Rifle – et av de bedre våpnene man kan finne.
På overflaten virker tallene å stemme, men mens Ralner-geværet bruker seks kuler på å tilintetgjøre målet bruker Defender-rifla bare fire. Etter videre testing melder både den opprinnelige oppdageren og flere andre spillere at nybegynnervåpenet feier unna alt som er av motstand så lett som en plett.
– Fra dette kan vi trekke to konklusjoner. En: Det er noe aldeles feil med standardvåpenet. To: Tallene som indikerer skade er meningsløse og reflekterer ikke skaden man faktisk påfører et mål, skrev YeetLordSupreme.
– Teamet jobber med saken
Kort tid etter Reddit-posten dukket opp, hadde nyheten tilsynelatende nådd utviklerens kontorer. Biowares Andrew Johnson bekreftet raskt mistankene om at noe var feil, og lovet at saken ville rettes opp i en fremtidig oppdatering.
– Jeg har bekreftet med utviklerteamet at dette er en feil knyttet til standardvåpen i kombinasjon med bedre utstyr som man har på seg. Det funker ikke som det skal, og teamet jobber med å fikse det med en kommende oppdatering.
Johnson kommenterte ikke påstanden om at tallene for skade ikke betyr noe.
Les også: Flere PlayStation 4-spillere melder at Anthem skrur av konsollen »