Det lages stadig flere spill som setter spillernes egen kreativitet i høysetet, og Principia, fra svenske Bithack, er et av disse. Dette spillet kombinerer hjernetrim med en avansert fysikkmotor, og lar spillerne løse utfordringene på sin egen måte.
Eventyrdelen av spillet foregår i store, dataskapte miljøer du må utforske ved hjelp av en robot. Verden inneholder baser som må infiltreres og andre roboter som må hjelpes, og underveis vil du oppdage flere ulike robotsivilisasjoner.
Skap din egen robot
Alle delene i roboten din kan byttes ut, og du kan fritt skreddersy den slik at den passer dine ønsker. Nye deler kan du få ved å utforske verden, eller rett og slett kverke andre roboter og ta delene deres. Alt i spillets verden er laget ved hjelp av systemer som også er en del av spillet:
– Når du møter en «boss» i Principia, er det ikke bare en 3D-modell med kunstig intelligens. Hver eneste bit av denne bossen er bygd i spillet, og den kunstige intelligensen er håndlaget ved hjelp av vårt elektronikksystem, forklarer utviklerne.
Du kan utstyre roboten din med ett verktøy og ett våpen. Verktøyene kan du blant annet bruke til å bygge eller flytte ting.
Spillet har også en egen sandkassemodus, og her slippes du løs til å lage akkurat det du vil. Du får over 200 deler å velge mellom, og disse kan fritt kombineres til å lage det du vil.
Spillet har et avansert elektronikksystem, og kombinert med ulike typer motorer og sensorer kan du lage dine egne roboter.
Om det blir litt for komplisert kan du i stedet lage kjøretøyer eller andre mekaniske dippedutter – brukere har allerede laget ting som flipperspill, gravemaskiner og til og med fungerende arkadespill.
Resultatene kan så deles med andre spillere, og det er allerede et miljø rundt spillet som gjør nettopp det.
Utviklingen skal fortsette
Utviklerne kjører for øyeblikket en kampanje på folkefinansieringsnettstedet IndieGoGo, for å få midler til å fullføre utviklingen. Den ser imidlertid ikke ut til å gå særlig bra, og de har kun fått samlet inn en brøkdel av beløpet de ber om.
Kampanjen benytter seg av en fleksibel betalingsordning som innebærer utviklerne får pengene som investeres uansett om de når målet eller ikke.
– Hvis kampanjen feiler vil pengene likevel brukes for å fortsette utviklingen, men fremgangen vil være langsommere. Situasjonen vår er slik at noen av teammedlemmene våre blir nødt til å kutte ned på arbeidstiden deres og tjene penger andre steder. Hvis situasjonen fortsetter vil Principia etter hvert ende opp som et hobbyprosjekt, forteller studiosjef Emil Romanus til Gamer.no.
Han er også bastant på at spillet ikke vil bli kansellert:
– Vi kommer ikke til å kansellere Principia, siden det verdsettes så høyt av miljøet vårt og vi har svært dedikerte spillere. De tingene vi tilbyr folk som investerer vil de få, uansett om kampanjen lykkes eller ikke, sier Romanus.
Han forteller også at teamet nå planlegger å legge spillet ut for salg i Steams «early access»-seksjon, etter at de nylig fikk grønt lys på Greenlight. Dette vil skje så snart utviklerne har integrert Steam-teknologiene i spillet.
Spillere kan allerede nå laste ned og teste spillet fra det offisielle nettstedet.
Spill der spillerne må bygge ting selv har blitt mer og mer populære. Kroneksempelet er Kerbal Space Program, der du må lage raketter og romskip for å utforske et solsystem, men vi har også spill som Automation der du designer og selger egne biler.