I sin jevnlige videoblogg på YouTube gir Activision-representanten Dan Amrich et lite innblikk i hvilke avgjørelser som står bak noen av valgene i spillindustrien.
Et av de siste temaene Amrich har tatt for seg er regionlåsing av spill – en kontroversiell tematikk for mange spillere. I praksis er regionlåsing når spill låses til forskjellige deler av verdenen. For eksempel er det slik at de fleste Xbox 360-spill fra Amerika ikke kan spilles av på norske konsoller, og vice versa.
– Ingen oppfordrer til piratkopiering
Som svar på et spørsmål om regionlåsing på en eller annen måte er en oppfordring om å piratkopiere, svarer Amrich resolutt nei.
– Jeg tror ikke du kommer til å finne en stor utgiver som oppfordrer folk til å stjele spillene deres på den måten, humrer videobloggeren.
Ifølge Amrich ligger det heller ofte økonomiske grunner bak regionlåsing. Han forteller at det kan være så enkelt som at ulike parter har ulike rettigheter i forskjellige regioner, at regionlåsing hjelper til med å holde prisnivået konkurransedyktig, og at det gjør det lettere å skille ut innhold som ikke er koscher i alle land og deler av verdenen. Tyskland og Australia er for eksempel ikke så hyppe på å ha det mest grusomme innholdet.
Sonys konsoller låses ikke
Per dags dato er det kun PlayStation 3 og PS Vita som ikke er regionlåst av natur. Det er dog likevel mulig å regionlåse spill om utgivere ønsker det, men så langt er det kun ett spill som ikke kan spilles av i alle regioner – Persona 4 Arena. For mange europeiske Persona-fans gnisser dette litt ubehagelig mot huden, ettersom spillet enda ikke har noen offisiell lanseringsdato i regionen. Spillet har vært tilgjengelig i Amerika siden august 2012, og skal etter planen ta turen over Atlanterhavet i løpet av året.
De fleste spill på Xbox 360, Wii U og Nintendo 3DS kan ikke spilles på tvers av regioner, og man må dermed enten kjøpe seg en konsoll fra regionen man ønsker å importere fra, eller modifisere konsollen man allerede eier på lugubre vis slik at den åpnes for piratkopierte og regionlåste spill.
I tidligere konsollgenerasjoner var det også andre grunner til å låse regionene. For eksempel tok det lang tid før europeiske tv-er kunne håndtere de amerikanske og japanske 60 Hz-signalene, og spill kjørte derfor i 50 Hz her på kontinentet. Dermed ble det logisk å ikke gjøre amerikanske og japanske spill lett tilgjengelig her.
Les også: Wii U får regionlås Les også: Ingen regionsperre for Deus Ex likevel