Torchlight II har vært på overtid i en god stund nå. Opprinnelig var planen å lansere oppfølgeren til det Diablo-aktige spillet allerede i 2011, men på høstparten meldte Runic-presidenten Travis Baldree at en utsettelse til 2012 var nødvendig for å levere et godt produkt.
Spol 9 måneder fram i tid, og spillet har fremdeles ikke sett dagens lys. Den foreløpige datoen er satt til sommeren 2012, men også denne virker usikker etter hvert som de varme dagene tar slutt.
Forandringer og polering
Nå har Baldree hoppet ut fra utviklerhulen nok en gang for å forsikre fansen om at spillet er godt underveis i en forumpost (via Eurogamer), og ønsker samtidig å forklare litt om prosessen og hvorfor det tar så durabelig med tid.
– Mange gleder seg til at spillet blir lanser, mange har forhåndsbestilt og vil ha en dato. Vi har bevist forholdt oss vage på dette punktet. Jeg håper nå at dersom jeg gir dere litt innsyn i hva vi gjør, hva som trengs for å gjøre det, og størrelsen på det, vil dere skjønne hvorfor vi ikke har oppgitt noen dato enda, forteller Baldree i forumposten.
Baldree fortsetter posten med å forklare hvilke endringer som er gjort i spillet siden den forrige betatesten. Ferdighetssystemet har fått seg en real omforming, slik at man ikke lenger kan snakke om et tradisjonelt ferdighetstre. Man vil få muligheten til å sette poenger i ferdigheter uavhengig av et nivåtre, noe som gjør at utviklern kan være mer fleksible med hvor ferdighetene plasseres.
Det har også blitt gjort en masse små og store endringer, slik som matchmaking, identifisering av spillere med lav ping og muligheten til å sette ferdigheter i kø. I tillegg har mye arbeid gått med på å forbedre de unike gjenstandene, slik at de føles mer særegne.
Akkurat nå går arbeidet blant annet ut på å polere de fire aktene i spillet, men ting tar som vanlig tid. Derfor håper Baldree å få til å fortsette med slike forumposter ukentlig, slik at han kan oppdatere Torchlight-ivrige spillere på hvordan ting ligger an.
Torchlight II er oppfølgeren til Diablo-aktige Torchlight fra 2009, som gjorde at hugg-og-slå-sjangeren fikk en liten renessanse. Utvikleren Runic består delvis av mange ringrever som jobbet med Diablo-serien tidligere. Den største nyvinningen i oppfølgeren er lovnaden om en samarbeidsmodus, samt en større og mer åpen verden.
Les også: Torchlight II forsinkes igjen Les også: Kommentar: Diablo-sjangeren er død