Da Game Informer publiserte sin omfattende Grand Theft Auto V-sak forrige uke fikk vi endelig litt informasjon om det kommende sandkassespillet. I Japan fikk ivrige Rockstar-fans lese mye av den samme informasjonen i det japanske spillbladet Famitsu, men kunne også kose seg med et intervju med Grand Theft Auto-forfatteren Dan Houser.
Blant annet diskuterte Houser (via Polygon) hvorfor Rockstar ikke ventet til neste konsollgenerasjon med å slippe Grand Theft Auto V.
– Rockstar er en innholdsutvikler, ikke en maskinvareutvikler. Vi bruker teknologien til å skape innhold, og prøver å ikke bli for knyttet til selve maskinvaren. Vi kan komme oss til neste nivå nettopp fordi konsollene er så etablerte nå, forteller Houser.
– Grand Theft Auto IV var vårt første forsøk på en ny plattform og HD-grafikk, så den første delen av utviklingsfasen var skikkelig trøblete. Nå, derimot, vet vi hva maskinvaren kan yte, så det har blitt mye lettere og mer moro å jobbe med det.
Houser ender til sist opp med å rasjonalisere konsollvalget ved å bruke Grand Theft Auto: San Andreas som eksempel.
– Grand Theft Auto: San Andreas kom ut da PlayStation 2 var på topp, og det gjorde at vi greide å lage et skikkelig godt spill. Alle de beste spillene kommer jo ut mot slutten av en konsolls livstid, så det er perfekt timeing å gi ut Grand Theft Auto V nå snart.
Grand Theft Auto V slippes til våren på Xbox 360 og PlayStation 3.
Les også: Grand Theft Auto V har tre hovedpersoner Les også: Dette er Grand Theft Auto V