Titanfall lanseres torsdag, og skal vi tro sniktitten til vår egen skribent er det en forrykende affære vi kan vente oss av Respawn Entertainments første skytespill.
Overraskende nok ble det kjent for en stund siden at Titanfall ikke kommer til å kreve allverdens med maskinkraft på PC, og kan klare seg med fem år gamle komponenter. Nå melder nettstedet Eurogamer at de relativt lave kravene imidlertid har en pris.
PC-versjonen av Titanfall tar nemlig opp ubeskjedne 48 GB på harddisken. Dette er nesten tre ganger mer enn Xbox One-versjonen, som kun krever 17 GB.
Masse ukomprimert lyd
Ifølge sjefsingeniøren hos Respawn Entertainment, Richard Baker, er årsaken til den store installasjonen på PC at denne versjonen kommer med hele 35 GB ukomprimert lyd.
Siden komprimert lyd bruker prosessorkraft til å dekomprimere under spillingen, valgte studioet å gjøre det på denne måten for å få spillet til å kjøre raskest mulig selv på svake PC-konfigurasjoner. Faktisk er løsningen kun rettet mot dem med treg maskinvare, ifølge Baker.
– På en god PC ville det ikke vært noe problem. På en moderat PC ville det heller ikke vært noe problem. Det er på de tokjerners minstekravsmaskinene at vi ikke klarte å dedikere nok ressurser til lyden, sa Baker til Eurogamer.
Xbox One på sin side fikser dette enkelt ved at dekomprimering er innebygd i maskinvaren.
For ordens skyld er minimumskravene til Titanfall på PC som følger:
- Prosessor: AMD Athlon X2 2,8 GHz / Intel Core 2 Duo 2,4 GHz
- Minne: Minst 4 GB
- Skjermkort: AMD Radeon HD 4770 med 512 MB RAM / Nvidia GeForce 8800GT med 512MB RAM
I Titanfall kjemper to lag mot hverandre over nett, i massive slag på store kart. Lagene rommer seks spillere hver, mens slagmarken også befolkes av spillstyrte soldater. Spillet slippes til Xbox 360, Xbox One og PC den 13. mars. Hold utkikk etter anmeldelsen her på Gamer.
Vi testet Titanfall under fjorårets Gamescom-messe: Kjemperoboter og skytespill er en vellykket kombinasjon »