Valve/Half-Life: Alyx

Derfor gikk det så lang tid før vi fikk se et nytt Half-Life-kapittel

Valve forklarer hvorfor det ble stille etter Half-Life 2: Episode 2.

Valve

Etter mange år med håpefulle spekulasjoner om et Half-Life 3 overrasket Valve med en noe uventet retur til universet i form av VR-spillet Half-Life: Alyx.

I et ferskt intervju med IGN kaster Valve nå mer lys på hvorfor Half-Life 2: Episode 2 ble det siste innslaget i serien på svært lang tid.

Dario Casali, som har jobbet hos Valve siden 1996 som blant annet nivådesigner, forteller i intervjuet at planen egentlig var å holde Half-Life 2 gående i lengre tid med episode-løsningen sin, men at studioet ikke lyktes med planene sine.

Tok for lang tid

– Etter å ha jobbet med Half-Life 2 i seks år ville vi ikke gå i svart så lenge. Det er derfor vi begynte å lage episodene. [...] Vi tenkte «La oss bite av små biter og lansere oftere. Vi tror spillere foretrekker det fremfor å vente seks år og gå gjennom alle de forsinkelsene vi gikk gjennom», forteller Casali.

Skjermbilde fra Half-Life: Alyx.
Valve

Planen var å utvikle og lansere en ny episode hvert år, men at dette etter hvert ble umulig å få til.

– Vi krøp stadig nærmere mot "vel, la oss bare legge mer og mer innhold inn i spillet fordi vi vil gjøre det så bra som mulig", og deretter innså vi at disse episodene lignet mer og mer på oppfølgere, legger Valve-veteranen til.

Ifølge Casali tok Episode 2 to år å lage, og studioet begynte arbeidet samtidig med Episode 1. Studioet konkluderte dermed med at episode-konseptet var en god idé, men at det ikke ble mulig å gjennomføre. Derfor kom aldri Episode 3.

Den nøyaktige årsaken til at heller ikke det etterlengtede Half-Life 3 ble lansert er ennå ikke helt klar, men Casali håper det nye Half-Life: Alyx representerer en ny begynnelse når det gjelder ventetider mellom Valves spill.

Som Gamer.no rapporterte tidligere har også andre Valve-ansatte antydet at Alyx er begynnelsen på en større Half-Life-satsing fremover.

Les også: Hvilket VR-headset bør du velge for Half-Life: Alyx? »

Kommentarer (2)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
bubba477
5 år siden

De lager fine spill men å bli borte i over 10 år på grunn av dette er den rareste grunnen jeg noen gang har hørt. Forferdelig synd egentlig. Husker alt som var rundt alt hver gang de lanserte en ny grafikkmotor. Mye moro.

Enceladus
5 år siden

For de som nå har fullført spillet og sett ferdig rulleteksten! Kraftig hint om mer der! ?

Bare håper de greier å holde koken og fortsette for dette var rått! Må da være mye mer å eksperiementere og lage gøyalt gameplay av i VR før de eventuelt må ha et nytt teknologiskift igjen for å innovere. Multiplayer samt utviklerverktøyene for å lage mer kart og mods hadde også vært bra.

Siste fra forsiden