Gran Turismo 5 må være det spillet med høyest forsinkelseshyppighet noensinne, og som vi rapporterte nylig ble nå den "endelige" lanseringsdatoen 2.november også forskjøvet til et ennå ukjent tidspunkt.
Bak utsettelsene ligger det naturlig nok et høyt forventingspress og stadige finpusser, men i et intervju med Autoweek forklarer Polyphony-sjef Kazunori Yamauchi i litt mer detalj hva som gjør at han stiller så høye krav til seg selv denne gangen.
Det hele henger nemlig sammen med lanseringen av hans første spill, Motor Toon Gran Prix til PS1. Etter at spillet hadde vært under utvikling i ett og et halvt år sa Sony at spillet var bra nok og klart for utgivelse.
På det tidspunktet var Yamauchi og teamet hans svært slitne på grunn av lite søvn og harde økter for å få spillet ferdig, og på grunn av en svekket dømmekraft sa han seg derfor enig med Sony, noe han senere angret bittert på.
– Alle de tingene jeg ikke mente var bra nok, var nøyaktig de tingene spillet ble kritisert for når det ble lansert. Det var noe jeg angret veldig på fordi jeg visste det ville komme. Dette skjedde helt i begynnelsen av karrieren min, og jeg sverget på at det aldri skulle skje igjen, fortalte Yamauchi i intervjuet.
Polyphony-sjefen kunne for øvrig også bekrefte at Gran Turismo 6 allerede er under utvikling, men uten å røpe noen flere detaljer om den saken.
– Det tok 2000 dager å få alle idéene til GT5. Det er rett og slett for tidlig å snakke om GT6, sa han.
Som vi nettopp skrev er Gran Turismo 5 sendt til trykken, og den nye lanseringsdatoen skal være rett rundt hjørnet.
Les også:Gran Turismo 5 utsettes igjen
Les også:Gran Turismo 5 er sendt til trykkeriet
Les også:Lag dine egne baner i Gran Turismo 5