Juksing er et stort problem i dagens e-sportscene, og forekommer i både Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends og Dota 2. Alle spillene har egne antijukseklienter, men dette går på programvaresiden, og er ikke i stand til å oppdage de mest intuitive og kreative juksemetodene.
Helt siden jukseskandalen i Counter-Strike-miljøet rystet e-sporten og flere profesjonelle spillere ble tatt, har det vært stort fokus på dette. Måten det ble jukset på den gangen gjorde alt mye mer skremmende og satte fokuset på at alle kunne jukse.
Dette er Game:ref
Antijukse-enhet som bruker en tilsynelatende enkel metode for å sammenligne kontrollbevegelser med
spillets atferd. Hvis de to ikke passer sammen, jukser spilleren.
Game:ref bygges på den åpne kildekode plattformen Arduino som betyr at den er utvidbar, kraftig og vil ikke koste alt for mye. Tekniske detaljer om enheten finner du på dette blogginlegget.
Metoden som ble brukt var en privat juks, som ble kjøpt av spillerne, og denne kjørte fra Steam sin egen Workshop. Effekten var ikke enkel å se for det blotte øye, men en knapp gjorde at du ble omlag 10-15% mer treffsikker, noe som har stort utslag for de beste spillerne.
Spilleren som vil kjempe mot juks
David Titarenco heter skaperen av antijukseenheten Game:ref. Han er fra Los Angeles i USA, har stor erfaring som profesjonell spiller i Counter-Strike: Source, og er en meget stor e-sportfan. Han har tidligere jobbet med både Google og Java på prosjekter for dem, og har nå satt seg som et mål å gjøre av med juks innenfor e-sporten.
Prosjektet hans er en «fortsettelse» av Intels maskinvare-antijukseprosjekt kalt Fair Online Gaming som ble vist frem i 2007, men som aldri ble noe av.
Titarenco ville ta dette i egne hender, og har allerede laget en prototype av Game:ref. Måten denne fungerer på er at den kobles til PC-en din via USB, samtidig som den kobles til Internett via en nettverkskabel. Den sammenligner mus- og tastaturbevegelsene dine med hva som skjer i spillet, og sender denne informasjonen til en server som sender det videre til spillserveren. Stemmer ikke bevegelsene dine overens med hva som skjer i spillet (som for eksempel ved presisjonsjuksing) så blir du fjernet og utestengt.
Alle presisjonsjukseklienter som har blitt testet med enheten ble i 100% av tilfellene tatt, og disse resultatene er meget gode. Dette vil også hjelpe i for eksempel League of Legends, da Game:ref vil oppdage om spilleren har en juks som automatiserer og simulerer trykk på tastatur eller mus.
Noen typer juks er fortsatt mulig
Dessverre er det slik at Game:ref ikke klarer å se om du har veggjuks eller ESP, da dette ikke vises på måten du bruker mus og tastatur. Med presisjonsjuks ute av bildet, kan spillselskapene selv fokusere hardere på én type juksing, i stedet for flere.
– Jeg håper at dette vil påvirke e-sportscenen i en positiv grad. Enheten kan ha sterk effekt ikke bare i det profesjonelle miljøet, men også for alle andre. Uansett hvilket nivå man spiller på, så er det utrolig demotiverende å spille mot en som jukser, forteller Titarenco til Gamer.no.
Han vurderer å lansere et Kickstarter-prosjekt for å få inn de midlene han trenger, men holder fortsatt døren åpen for at han kan få finansiering på andre måter.
– Akkurat nå fokuserer jeg på å få finansiering slik at Game:ref vil se dagens lys. For å nå dette målet må jeg ha støtte fra alle og enhver der ute. Det neste steget etter det vil være å kontakte de største ligaene, for så å nå ut til alle og enhver etter hvert. Jeg vil at Game:ref skal bli et produkt alle sammen har i hjemmet sitt, sier han.
Titarenco mener også at det er nødvendig å legitimere e-sport som en ekte sport, og da må man ha preventive metoder klare for bruk om noen skal finne på å jukse.