Det har vært mange kreative kopisperrer gjennom tiden. Sam & Max: Hit The Road hadde for eksempel en snedig kostymelek, hvor du måtte kle på figurene i tråd med instruksjoner i manualen for å få startet opp spillet. Noen husker kanskje også hvordan Beyond Zork krevde manualen for å løse noen av spillets vanskeligste gåter.
De kreative løsningene begrenser seg likevel ikke til gamle eventyrspill, noe en uheldig fan som lastet ned helikoptersimulatoren Take On Helicopters fikk oppleve. Han merket nemlig at spillgrafikken begynte å flyte ut som i et akvarellmaleri, og dro til det offisielle forumet for å oppsøke hjelp.
Lurt av sjefen
Det Kcannon, som han kalte seg, opplevde var likevel ingen grafikkfeil, men en kopisperre fra utvikler Bohemia Interactive.
Det gjør det kanskje enda mer interessant at studioets direktør og sjef, Marek Spanel, tilbød seg å løse problemet om han kunne fremvise kjøpsbevis på mail. På dette punktet hadde Kcannon allerede lagt ut et bilde av problemene sine. Brukeren ble utestengt fra forumet samme dag, så mye tyder på at det ikke ble noe av kvitteringen.
Spanel uttalte seg senere til Eurogamer om den morsomme saken, og forklarte at bildedegradering er bare en av funksjonene til piratmotgiften deres, FADE.
Han presiserte samtidig at spillet får en demoversjon snart, slik at de som ønsker å prøve det før de kjøper det slipper å ty til ulovlige og særs upraktiske grep.
Et spill med lignende kopisperre er Grand Theft Auto IV. Her vil pirater, blant andre motgrep, oppleve at hovedpersonen alltid er full. Dette søler til bildet og gjør grafikken utydelig, samtidig som det blir håpløst å blant annet kjøre bil.