Siden lanseringen i 2014 har det absurde humorspillet Goat Simulator holdt god stand. Det enkle konseptet, der du er en geit som utforsker en spillverden og ødelegger alt du tar i, er mer et leketøy enn noe annet, men det merkelige konseptet har likevel fått en del tid i rampelyset.
I fjor fikk det sin første utvidelsespakke, GoatZ, som vitset med de utallige zombie-overlevelsesspillene som spillutviklere laget over en lav sko på det tidspunktet. Nå har de fulgt opp med en utvidelse kalt Waste of Space som peker nese til blant annet det gigantiske romspillprosjektet Star Citizen.
Sleivspark
Star Citizen er folkefinansieringsporsjektet til utviklerveteran Chris Roberts nye selskap, Cloud Imperium Games. Spillet har greid å sanke inn svimlende 939 millioner kroner fra fans, til tross for at det etter fire år i utvikling ennå ikke er ferdig. Egentlig var planen å lansere spillet mot slutten av 2013, men nå har utvikleren en vag plan om å slippe en gang i løpet av året. Siden folkefinansieringskampanjen for Star Citizen ble sparket i gang i 2012 har utviklingen vært preget av en rekke forsinkelser, mye grunnet spillets stadig voksende omfang.
Det er nettopp denne utypiske situasjonen Goat Simulator bruker som bakteppe for den nye utvidelsen. Som du kan se i skjermbildet til høyre er det liten tvil om at Star Citizen er det spillet som får gjennomgå mest denne gangen.
– Besøk rommet i dag, eller bli gammel mens du venter på det andre romspillet som du allerede har betalt for.
– Folkefinansier en romkoloni, og få andre folk til å betale for det og gjøre alt arbeidet.
Dette er bare to av punktene på lista, som også inneholder et par sleivspark til andre romspill – kanskje mest åpenbart Mass Effect med sine romansemuligheter. Traileren du kan se øverst er også tydelig inspirert av Star Wars-sagaen, med lyssabler og kjøretøy som parodierer hele sulamitten.
Goat Simulator ble først en greie da svenske Coffee Stain Studios la ut en video av et prosjekt som de lekte seg med. På det tidspunktet var ikke prosjektet tenkt som et spill, men etter flere millioner visninger innså utviklerne at de hadde snublet over et fengende konsept. Dermed utviklet de spillet og la det ut på Steam.
Et spill som er litt i samme ånd ble også sluppet i 2014.
Octodad: Dadliest Catch er et sjarmerende slapstickeventyr »