Når spill beskrives som kontroversielle, er det vanligvis fordi de inneholder mye vold, eller av og til litt sex. Citizen Siege er annerledes. Her er det verken vold eller sex som kommer til å skape oppstyr, men et politisk ladet budskap om verden i dag. Spillet tar for seg personlige rettigheter, og hvordan disse blir mer og mer begrenset, spesielt i USA.
Spillet foregår i en nær fremtid, og Lorne Lanning fra Oddworld Inhabitants forteller i et intervju med Computer & Video Games at det tilbyr en intens spillopplevelse, blant annet fordi det tar opp viktige politiske temaer. Videre forteller han at han regner med at en rekke senatorer og kongressmenn vil bli temmelig irriterte over spillet, og at dette ikke er noe Oddworld prøver å unngå. Faktisk håper de å skape sinne i det politiske miljøet, for måten det politiske miljøet (i USA) oppfører seg på, skaper definitivt sinne hos Oddworld Inhabitants.
For øyeblikket vet vi ikke særlig mye mer om dette prosjektet, annet enn at spillet etter planen skal komme til både Xbox og PS2 (og Xbox 2 og PS3). Det blir definitivt spennende å følge utviklingen til Citizen Siege; det er få dataspill som prøver å være noe mer enn enkel underholdning, på tross av at spill har potensialet til å være mye mer enn det vi ser på markedet i dag. Lorne Lanning forteller:
- Vi ønsker å produsere noe som er relevant i forhold til kulturen vår. Vi er ikke redde for å vise den mørke siden av det som foregår.
For øyeblikket er imidlertid hovedprioriteten hos Oddworld Inhabitants det neste Oddworld-spillet, Stranger's Wrath. Dette skal etter planen komme på markedet til mars, kun til Xbox (en PS2-versjon ble kunngjort for en tid tilbake, men så kansellert igjen, ettersom Oddworld følte det var for sent å begynne utviklingen av en PS2-versjon så lenge etter utviklingen av Xbox-versjonen var igangsatt).