Skal vi tro Sony-sjefen Shuhei Yoshida, fikk utformingen av PlayStation 4 en god dose inspirasjon fra From Softwares Demon's Souls og Dark Souls. Det er særling nettfunksjonene og nettsamfunnene som Yoshida trekker frem som toneangivende i en prat på PlayStation-podkasten torsdag kveld (via Polygon).
– Det er mye disse spillene, Demon's Souls og Dark Souls, gjorde. For eksempel hvordan man kunne legge igjen beskjeder til andre spillere asynkront. Alle disse tingene inspirerte oss da vi utformet systemegenskapene i PlayStation 4, forteller Sony-toppen.
Lær av andre
Han peker også på delingsfunksjonene i PlayStation 4, der man kan laste opp videoklipp, bilder eller kringkaste spillsesjoner direkte, som noe de to spillene skal ha mye av æren for. Selv skal han ha dratt nytte av å se andre spille Dark Souls på YouTube, noe han tror er en ypperlig måte for å lære seg hvordan andre takler utfordringene i spillet.
Spillene ble først nevnt i podkasten som to av Yoshidas favorittspill fra PlayStation 3. Dark Souls og Demon's Souls – som han hevder å ha spilt mer enn 100 timer av – deler andreplass på den personlige listen, mens Journey troner øverst på toppen.
Snart Dark Souls II
Både Dark Souls og Demon's Souls er kjent for å tyne spilleren med vanskelige og innviklede systemer, samt fiender som for noen kan føles urettferdige. Mange elsker denne typen spill som ikke prøver å geleide spilleren gjennom opplevelsen, men heller straffer de som ikke tar innover seg hvordan det hele fungerer.
Neste år er From Software klare med nok et beinhardt spill i serien. Dark Souls II kommer til Windows, PlayStation 3 og Xbox 360 14. mars, mens nestegenerasjonsutgaver uteblir. Synd, for vi kan anta at delingsfunksjonene til PlayStation 4 og Xbox One skinner godt i nettopp spill som dette.
Har du fremdeles ikke kastet deg over den beinharde serien?
Les vår anmeldelse av Dark Souls »