Nettavisen har hatt en sterk satsing på spill siden 1998, og gjennom merkevaren Spillmagasinet.no de siste årene. Nå inngår nettstedet et kommersielt samarbeid med Gamer.no – Norges største frittstående spillnettsted. Det innebærer felles satsing på annonsesalg og forum. Redaksjonelt vil ingenting endres.
Hver for seg er dette de to desidert største spillsidene i Norge, og samlet er nærmere en halv million spillinteresserte innom nettsidene hver måned.
To sterke nettsteder
Claes Halvorsen vil være kommersielt ansvarlig for begge sidene, og mener man kan tilby markedet et godt segmentert produkt:
– Aldersgruppen er relativt lik, unge menn 17-30 år. Vi vil fremover ha fokus på å bredde dette segmentet mer på Spillmagasinet, som allerede i dag har 20% jenter. Gamer.no fokuserer på spesialistspilleren som gjennomsnittlig eier over to spillplattformer, og kjøper mange spill.
Redaktør Lars Wærstad i Spillmagasinet ser klare muligheter i samarbeidet:
– Vi inngår først og fremst et kommersielt samarbeid for å tilby potensielle kunder et størst og bredest mulig spillprodukt, men samtidig ser vi selvfølgelig også etter redaksjonelle synergier.
Ingen redaksjonelle endringer
Tor-Steinar Nastad Tangedal, redaktør i Gamer.no, er også positiv:
– Gamer.no og Spillmagasinet.no er de to største spillsidene i Norge, men også to veldig forskjellige nettsteder. Ved å inngå et kommersielt samarbeid kan vi utveksle tekniske løsninger, erfaringer og dra fordel av å tilby en markedsledende totalpakke overfor lesere og annonsører. De redaksjonelle profilene vil fortsatt være forskjellig, slik leserne kjenner nettsidene i dag.
Allerede fra 1. oktober vil brukerne av de to nettsidene kunne føle hverandres nærvær:
– Spillmagasinet.no har inngått et samarbeid som også gjelder bruk av de sosiale communityfunksjonene som Gamer.no har vært klart best på i Norge. Vårt håp er at det som i dag allerede er Norges sterkeste spillforum på Gamer.no kan videreutvides ved at Spillmagasinet.no blir en del av dette, sier Wærstad.
Utfyller hverandre
Ved å legge eggene i samme kurv mener Spillmagasinet.no og Gamer.no at man får et unikt produkt, og kan bygge på dette for å kommersielt sett være enda sterkere.
– Det er ganske unikt at nummer 1 og 2 på spill samarbeider slikt som dette, sier direktør for utvikling og innovasjon i Nettavisen, Pål Nisja-Wilhelmsen. Produktene utfyller hverandre på mange måter, og det vil ikke være noen andre som kan tilby en sammenlignbar bredde og interesse.
Spillmagasinet.no er heleid av Mediehuset Nettavisen, mens Gamer.no eies av Mediehuset Digital.