LOS ANGELES (Gamer.no): Med sine metalliske korridorer, overnaturlige fenomener og en leviterende protagonist, pirret Control nysgjerrigheten til mange da det først ble vist frem på E3 i fjor. Utvikler Remedy Entertainment har gjort seg fortjent til store forventninger, med titler som Max Payne, Alan Wake og Quantum Break på beltet.
LES OGSÅ: Vi har spilt som en 70 år gammel hacker-bestemor i Watch Dogs: Legion »
Da jeg fikk teste spillet i en times tid under årets E3-messe lærte jeg to ting: Det er mulig å fortelle abstrakte, David Lynch-aktige historier på en intuitivt forståelig måte i spill, og jeg er sjeleglad for at spillet snart slippes for dette må jeg spille videre på så fort det overhode lar seg gjøre.
The Oldest House – Federal Bureau of Control
I Control tar man kontroll (nei, stopp) over Jesse Faden, som har oppsøkt et mystisk byrå kalt Federal Bureau of Control. Byrået spesialiserer seg i å etterforske uforklarlige fenomener, og hadde en sentral rolle i hennes brors forsvinning etter en paranormal hendelse de forårsaket som barn, som attpåtil resulterte i at Jesse fikk noen ganske ekstraordinære evner. Hun har lett etter både broren og sannheten siden.
Når byrået plutselig befinner seg i en krise i sitt eget hovedkvarter, The Oldest House i New York, ilegges Jesse ufrivillig ansvaret som byråets direktør etter den forrige direktørens plutselige bortgang. Hennes oppgave er å opprette kommunikasjon med byråets mange sektorer og nøkkelpersoner for å komme til bunns i hva som har skjedd.
The Hiss, en overnaturlig trussel som tar kontroll (ferdig nå) over mennesker og gjør dem til dødelige kampmaskiner, har invadert The Oldest House. I oppdraget jeg fikk spille måtte man finne veien fra administrasjonskontoret innover til vedlikeholdsavdelingen for å åpne tilgangen til resten av hovedkvarteret, og på veien støtte jeg på merkelige figurer, fenomener og skjulte avkroker som er vel verdt å utforske.
LES OGSÅ: Intervju med Control-skaperne – om tematikk, mystikk og inspirasjonskilder »
Morsomme kamper og spennende sideoppdrag
Da Jesse ble utpekt til direktør var det, om jeg har forstått Remedy riktig, fordi et våpen kalt «The Service Weapon», valgte henne. Litt som hvordan tryllestavene i Harry Potter velger sin trollmann eller heks. Service-våpenet ville ha henne, og med sine overnaturlige evner er hun uansett best utrustet av alle til å håndtere farene. Smart pistol.
Våpenet kan konfigureres til forskjellige moduser: I demoen kunne jeg veksle mellom avfyring av pistol-lignende skudd, eller en mer pumpehagle-lignende konfigurasjon med god spredning for kamper på nærmere hold. Våpenet bruker ikke ammunisjon, men må lades opp – som skjer automatisk – når den går tom for energi.
Mellom våpensalvene kan det derfor være lurt å bruke Jesses overnaturlige evner. I demoen kunne hun plukke opp gjenstander og kaste dem på fiender. Var det ingen gjenstander i rommet, slet hun like greit opp biter av gulv eller vegg om nødvendig.
Vekslingen mellom våpenkonfigurasjoner og overnaturlige evner føles svært bra. Områdene jeg fikk sloss i var også varierte, fra åpne områder til trange korridorer og flere-etasjes anleggsrom.
Mellom kampene er det godt med rom for utforsking på vei mot målene i hovedoppdraget. På et tidspunkt snublet jeg, bokstavelig talt gjennom betonggulvet, over en interdimensjonal hinderløype. Denne var så avsidesliggende at jeg virkelig ikke trodde det skulle være noe der.
Belønningen var svært god: Jeg fant et «altered item», en gjenstand som er klassifisert som svært farlig, og ved å konfiskere den absorberte Jesse dens evner. Og med det kunne jeg bykse i luften og bevege meg fortere, som hjalp godt i kampene og plattformsekvensene som fulgte. I tillegg ble jeg sittende med en god dæsj undring over hvilke andre hemmeligheter denne abstrakte dimensjonen huset.
Den finske vaktmesteren
Videre innover i The Oldest House bar det, og på veien møtte jeg Ahti. Denne finske vaktmesteren ser ut til å ha sin egen oppfatning av virkeligheten, og tror at Jesse er hans vaktmesterassistent. Jesse bemerker at dette er rart, da hun pleide å jobbe som nettopp vaktmester tidligere. Det hadde hun ikke fortalt noen i byrået om.
Ahti gir oss sideoppdrag som han mener må løses for å hjelpe med «skadedyr-problemene» i bygget, og ut fra det jeg har sett selv av sidesprang, er disse sannsynligvis veldig verdt å fullføre.
Vaktmesteren er som snytt ut av en av filmrullene til David Lynch. Han er litt snarlik Lynch selv, egentlig. Han prater i gåter, men holder seg samtidig til saken og er direkte. Jeg får mer og mer inntrykk av at historien i Control er dypere enn den virker å være på overflaten.
Etter det merkelige møtet bar det videre til vedlikeholdsavdelingen, hvor jeg møtte noen personer fra byrået som kunne hjelpe å fikse Hiss-invasjonen. Hele veien veksles det elegant mellom utforsking, kampsekvenser og dialog med spennende figurer. Selv om deler av oppdraget jeg spiller er relativt rett-frem, blir jeg forsikret om at spillet er fullt av kriker og kroker man kan utforske:
– Det er en «åpen» opplevelse, definitivt. Med sideoppdrag du kan finne underveis er det viktig for oss å underbygge at det er en kompleks, interessant og stor verden som du skal kunne utforske. Du kan følge hovedhistorien som du vil, eller utforske andre aspekter som ikke er på «hovedveien», sier spillregissør Mikael Kasurinen i et intervju med oss.
Konklusjon
Hiss-infiseringen på hovedkvarteret består ikke bare av farlige vesener man må knerte: Den brutalistiske arkitekturen i The Oldest House har også blitt «forvridd» på en unaturlig måte noen plasser. Når du har fjernet alle fiender fra et rom, kan du «rense» det, og da vil du se rommet utbedre sine abstrakte misdannelser og gjeninnta sin normale fasong. Slik vet man at rommet er reparert, både fysisk og… på andre måter. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men det er spennende uansett.
Det er mulig jeg overser noe, men jeg kan ikke i farten komme på et spill som gir meg akkurat den følelsen Control gir meg. Det er ikke skrekk, men det er urovekkende. Det er action ja, men det er også abstrakt kunst i en konkret verden. Det er et veldig håndfast løs-dette-problemet-oppdrag som utvilsomt lærer Jesse hvordan hun skal håndtere rollen som ufrivillig direktør, samtidig som mysteriet om broren hennes og byrået i seg selv ligger og ulmer under overflaten.
Det er så mye å ta tak i her. Og når oppdraget i demoen var løst, åpnet jeg tilgangen til de andre sektorene i The Oldest House. Jeg gleder meg stort til å utforske disse og løse mysteriet når spillet kommer.
Control slippes 27. august til PlayStation 4, Xbox One og Windows. Mens du venter, kan du lese vår sniktitt på Cyberpunk 2077, som ser ut til på bli ganske vilt »