Da Sony trakk sløret av PlayStation 5-kontrollen DualSense tidligere i år, kom det frem at kontrollen byr på en nyvinning i form av realistiske tilbakemeldinger i spill. Nå har vi fått litt mer innblikk i hvordan dette skal fungere i praksis.
På den offisielle PlayStation-bloggen forklarer utviklere hvordan de såkalte haptiske tilbakemeldingene og adaptive triggerknappene på DualSense-kontrollen benyttes til å simulere ulike effekter i spill.
Simulerer låsing av våpen
Et av spillene som nevnes er Dishonored-utvikleren Arkane Studios' nye spill Deathloop. Ifølge spillets regissør vil Deathloop bruke DualSense-knappene til å simulere låsing av våpnene i spillet ved at selve triggerknappen på kontrollen også låses.
Dermed får spilleren altså en fysisk påminnelse om å fikse problemet. Spillet vil også bruke kontrollen til å gi de ulike våpnene et unikt preg, forteller utvikleren.
Også Horizon Zero Dawn-oppfølgeren Horizon II: Forbidden West skal bruke triggerknappen aktivt til å gi de nye våpnene merkbare særpreg, kan Guerrilla Games opplyse.
Håndkontrollens mer detaljerte, taktile tilbakemeldinger skal blant annet brukes til å gi spillere indikasjoner på hvilken retning angrepene kommer fra i Spider-Man: Miles Morales.
Flere detaljer om hva vi har i vente når det gjelder DualSense-funksjonalitet finner du på PlayStation-bloggen.
LES OGSÅ: Deathloop er utsatt »