I et blogginnlegg forteller The Chinese Room-sjef Dan Pinchbeck at det britiske spillstudioet «tar pause». Dette innebærer at alle utviklerne i spillstudioet – mest kjent for Dear Esther, Amnesia: A Machine For Pigs og Everybody's Gone to the Rapture – har blitt sagt opp.
Slik ståa er nå er kun de tre grunnleggerne bak The Chinese Room som er igjen mens de jobber smått på et nytt spill kalt The 13th Interior.
Alle spillene til studioet vil fortsatt være tilgjengelige på samtlige nettbutikker, og Pinchbeck sier samtidig at du vil fortsette å selge ekstrating som lydspor og merch.
På tide med en pause
Ifølge Pinchbeck skal det ikke ha vært én avgjørende faktor bak det dramatiske grepet, men en hel kavalkade av situasjoner. Valget ble likevel tatt på slutten av utviklingen av studioets nyeste spill, et VR-prosjekt kalt So Let Us Melt.
– For å gjøre en lang historie kort var ikke situasjonen – mellom økonomisk press, det å holde utviklerteamet gående, stress i forbindelse med sluttfasen av utvikling, helseproblemer – tålelig lenger. Det var på tide å ta en pause, lade batteriene, komme seg og tenke grundig på fremtiden, sier han i blogginnlegget.
Nettopp på grunn av lanseringen av So Let Us Melt ønsket ikke Pinchbeck og de andre å gå ut med oppsigelsene på det tidspunktet. Spillet ble lansert 21. september.
– Det føltes ikke rettferdig for noen, minst av alt ovenfor utviklerne som hadde brukt et år på å jobbe med et prosjekt, at nyheten om stengingen av studioet skulle ta oppmerksomheten, så vi ventet med å annonsere det helt til vi var ferdige med alt dette, forklarer Pinchbeck.
Selv om situasjonen virker mørk, ser Pinchbeck lyst på fremtiden til studioet.
– Er dette slutten på The Chinese Room? Nei, det tror jeg ikke. Men det er slutten på et kapitel, og vi håper at dere alle kan være tålmodige med oss mens vi finner ut hva som skal skje videre, avslutter han.
Eksperimentelt indie-studio
The Chinese Room ble først kjent da Dear Esther ble lansert tidlig i 2012. Det unike spillet begynte livet som en modifikasjon, helt til utviklerne fikk en kommersiell Source-lisens av Valve. Ambisjonen var å skape et spill som sto som en motsetning til det ensfoldige skytespillmarkedet på den tiden, og resultatet var et spill der du utforsker en øy i et førstepersonsperspektiv uten å helt vite hva som foregår.
Året etter slapp studioet Amnesia: A Machine for Pigs – oppfølgeren til Amnesia: The Dark Descent. Spillet ble ikke like godt mottatt som forgjengeren, som det tross alt var Frictional Games som sto bak. Everbody's Gone to the Rapture, som kom i 2015, fulgte mer i fotsporene til Dear Esther igjen.