Den kritikerroste enspillermodifikasjonen Dear Esther vil få en kommersiell nyversjon til sommeren. Modifikasjonen ble opprinnelig lansert for Valves Source SDK i 2007, og i 2009 ble Valve så imponert over en videreutviklet versjon at de ga utviklerne en kommersiell Source-lisens.
– Vi synes dette er utrolig spennende. Den nye versjonen av Dear Esther vil ta spillet til et helt nytt nivå, og vi er overbevist om at det blir et av de største indie-spillene i 2011, sier originalskaper Dan Pinchbeck.
Versjonen som lanseres til sommeren er bygd opp fra bunnen av. Den skilter med nye miljøer, en utvidet historie og et nytt lydspor komponert av Jessica Curry.
Dear Esther er en spøkelseshistorie hvor du får utforske en mystisk og forlatt øy. Spillet fokuserer ikke på tradisjonelle spillmekanikker, men handlier i stedet om utforskning og eksperimentering.
Etter hvert som du besøker de ulike stedene på øya vil du pusle sammen informasjon om det som har skjedd, og hvorfor du befinner deg der.
Den kommersielle versjonen vil lanseres på Steam. Mer informasjon er å finne på spillets offisielle nettsted.