For å promotere Dead Space 2, som ble sluppet i slutten av januar, har EA kjørt en litt utradisjonell reklamekampanje.
Du har kanskje sett dem, de godt voksne mødrene som lar seg sjokkere av de mest voldelige og gørrete scenene fra Dead Space 2. Og det pirrende slagordet, «Alt du elsker i et spill – og som moren din kommer til å hate.» Spillet har fått henholdsvis 17- og 18-årsgrense over dammen og her hjemme.
Nå har Commonsense Media, en foreldreorganisasjon som vurderer barns mediabruk, klaget reklamekampanjen inn for spillratingsorganisasjonen ESRB, ifølge LA Times. ESRB har egne retningslinjer for spillreklamer.
Commonsense Media argumenterer med at Dead Space 2-reklamen gjør spillet uimotståelig for mindreårige og at den retter seg mot nettopp mindreårige med sin flørt med konflikten mellom barn og foreldre om hva som er passende underholdning. Organisasjonen hevder at dette bryter med ESRBs retningslinjer.
ESRB sier derimot i sitt svar til Commonsense Media at Dead Space 2-reklamen er godt merket med aldersgrense, i tillegg til at den ikke vises på TV ved tidspunkter man antar at det er mer enn 35 prosent mindreårige som ser på.
«EA er nok ikke det første selskapet, eller det siste som ønsker å vekke interesse for produktet sitt ved å antyde at "den eldre generasjoner ikke skjønner bæret, så da må det være kult." Og selv om et produkt ønsker å fremstille seg som "kult" betyr ikke nødvendigvis at det er rettet mot mindreårige av den grunn.» skriver ESRB-president Patricia Vance i svaret til Commonsense Media.
Commonsense Media har selv gitt Dead Space 2 fem av fem i sin anmeldelse av spillet, men påpeker samtidig at det ikke er et spill for barn.