På hevnens hover
Det ferdige spillet skal inneholde ni autentiske våpen delt opp i pistoler, haglegeværer og rifler, i tillegg til kastekniver, dynamitt, brannbomber og fastmonterte maskingeværer. Våpnene føles veldig ulike, og har alle sine spesialskudd, fordeler og ulemper som du får større forståelse for gjennom de rundt 20 ulike brettene det ferdige produktet skal by på. Utviklerne sier at de er klar over at dette kan virke som et noe beskjedent utvalg, men hvert eneste våpen skal være helt unikt med hensyn til treffsikkerhet, kraft og skuddhastighet. Dessuten var det ikke så mange våpentyper å velge mellom for 150 år siden.
El Tejon er ute på hevntokt, og det betyr mye reising. Gjennom spillet drar han på tvers av USA, fra ørkenbyer til frodige elveområder. De brettene Gamer.no har spilt følger et ganske fastlagt mønster: Først et par - tre strekninger med vanlige skurker, før du ender opp i en mann-mot-mann-duell med gjengmedlemmet som styrer området. Vi har kjempet for livet i en klassisk westernby, i en tett skog full av lumske feller og tjukkaser med vaskebjørnsluer, i en fjellandsby og dypt nede i en kullgruve. Utviklerne har vært kreative på de ulike brettene, og det er lagt inn stor grad av interaktivitet med omgivelsene - ofte med det resultatet at fiendtlige cowboyer får ting i hodet, at de ramler ut av vinduer eller at parafinlamper eksploderer. I tillegg til hovedhistorien lover utviklerne et par sideveier hvor du skal få leke dusørjeger og flørte med damene.
Ingen ekte cowboy liker å bevege seg til fots, og Dead Man's Hand lar oss klatre opp på hesteryggen på noen av brettene (de lover også en fartsfylt gruvetur på skinner). Denne delen av spillet er foreløpig ganske lineært lagt opp - litt som et tradisjonelt skytegalleri hvor spilleren bare må skjerpe seg for å henge med etter hvert som ting skjer raskere og raskere, og kan minne om bilsekvensene fra Medal of Honor-serien. Tittelen er utviklet med Unreals grafikkmotor, og det loves en autentisk fysikkmotor. Det er vanskelig å uttale seg bastant om fysikkmotoren basert på en sniktitt, men det ser definitivt tilfredsstillende ut når folk faller ut av saloonvinduer eller ned fra hesteryggen, bare for å bli dradd langs bakken. Likevel begynner Unreal-motoren kanskje å dra litt på årene nå, så Gamer.no vil nok ikke satse penger på at Dead Man's Hand kommer til å bli årets peneste spill.
Kortsvir og whisky
Det vi kan satse penger på er pokersimulatoren som dukker opp mellom hvert brett. Her kan du vedde kvitt eller dobbelt og prøve å få den best mulige hånda. Når du sitter ved bordet får du mulighet til å bytte tre kort før du må vise rekka. Basert på hvor god hånd spilleren sitter igjen med blir det delt ut bonuser som ammunisjon, helse og lignende. Hvis du derimot blir sittende igjen uten gode kort taper du dessverre alt, mye som i virkeligheten, så ligg unna kortspill hvis du er glad i kneskålene dine.
Live-tjenesten blir stadig mer populær, noe Human Head Studios er klar over. Dead Man's Hand skal ha støtte for Live-spill, og en rekke moduser hvor spillerne både kan samarbeide med hverandre eller gå mann mot mann. Westernsjangeren burde passe perfekt som flerspillermoro, spesielt hvis utviklerne er like flinke til å legge inn overraskelser i flerspillerbrettene som de har vært med hovedhistorien.
Konklusjon
Det ville vesten handlet om å reise ut i den enorme ødemarken, om å overleve og til slutt kanskje finne noe nytt og uoppdaget. Dead Man's Hand ser ikke ut til å pløye så mye ny mark, men heller ta utgangspunkt i innarbeidede klisjèer og utnytte dem maksimalt for å lage en kulesprutende cowboyopplevelse. I slutten av mars får vi se hvor kjappe de egentlig er med seksskyteren.