Juli
I juli gikk E3 av stabelen i USA. Årets E3 var langt fra så stort og spennende som tidligere års messer, og viste seg heller ikke å ha særlig stor betydning for nyhetsbildet. Nintendo brukte messen til å kunngjøre ting som Wii Zapper og Wii Fit, mens Microsoft fortalte at europeere ville få Xbox 360 Elite til høsten og at Gears of War skulle komme til PC. Sony brukte messen til å kunngjøre en ny og slankere PSP-modell.
Vi fikk imidlertid en del spennende spillkunngjøringer. Ubisoft fortalte at de jobbet med Far Cry 2, Battlefield-utvikler Digital Illusions begynte å røpe noen detaljer om Mirror's Edge, mens nykommer Gamecock annonserte skytespillet Legendary: The Box. I tillegg fortalte ukrainske GSC Game World at det kritikerroste S.T.A.L.K.E.R. ville få en etterfølger i 2008. Sist men ikke minst fortalte 2K og Firaxis at de jobbet med et nytt Civilization-spill som kun skulle bli lansert på konsoll.
Sony hadde også gode nyheter for potensielle PS3-kjøpere. Etter at en heller laber mottakelse på andre siden av dammen tvang dem til å kutte prisen på konsollen med hele hundre dollar, forventet mange at det samme skulle skje i vår del av verden. Det gjorde det ikke, men vi fikk i det minste en langt bedre startpakke, med to spill og to Sixaxis-kontrollere.
For Rockstar sin del, ble det klart at Manhunt 2-katastrofen fortsatte. De så seg tvunget til å utsette spillet på ubestemt tid. Ikke bare var det blitt forbudt i Storbritannia og enkelte andre land, men både Sony og Nintendo fant plutselig ut at de ikke ville ha spillet på plattformene sine uten at det ble gjort endringer. Juli ble også en litt utrivelig måned for Epic og Silicon Knights, to tradisjonsrike utviklere som endte opp på hver sin side i et søksmål angående Unreal-motoren.
August
August var en spennende måned, kanskje mye takket være den gigantiske spillmessen Games Convention i Tyskland. I løpet av måneden fikk vi kunngjøringer om spill som Empire: Total War, Mafia 2, Armed Assault 2 og Totems. Dessuten fikk vi det merkelige sammentreffet at både Gearbox Software og id Software kunngjorde at de jobbet med postapokalyptiske actionspill med mye bilkjøring, nemlig Borderlands (fra Gearbox) og Rage (fra id).
Blizzard stjal også mye oppmerksomhet, ved å kunngjøre den neste ekspansjonspakken for World of Warcraft - spillet som bare vokser og vokser. JoWooD brukte måneden til å fortelle at de hadde leid inn Spellbound Software for å lage Gothic 4, mens Piranha Bytes fortalte at de også hadde et nytt rollespill under utvikling, og at de fra nå av ville samarbeide med den tyske utgiveren Deep Silver.
Det var også i august at Rockstar til slutt måtte innrømme at GTA IV ble utsatt til 2008, på tross av at de få uker tidligere hadde benektet det på det sterkeste. Den europeiske utgivelsen av Rock Band ble også utsatt til neste år, til manges ergrelse. Samtidig fikk vi i det minste den hyggelige beskjeden at det etterlengtede spillet BioShock var ferdigutviklet, og det tok ikke lang tid for verden å forelske seg i det vi klassifiserer som fjorårets beste enspilleropplevelse.
Microsoft hadde også gode nyheter til oss europeiske spillere. De bestemte seg nemlig for å kutte Xbox 360-prisen i Europa, og at HDMI-port gradvis ville innføres som standard på Premium-modellen (og ikke bare nyinnførte Elite).
September
September var en etterlengtet måned for mange Xbox 360-eiere. Endelig skulle Master Chief vise hva han var god for, i sitt nye Halo-spill. Halo 3 ble lansert med massevis av fanfare, og ble etter hvert årets mestselgende spill for Xbox 360 her til lands (selv om det overraskende nok ikke klarte å oppnå mer enn en 24. plass på listen over bestselgende spill totalt). Andre viktige spillutgivelser inkluderte tierspillet World in Conflict.
Mange mislikte at Sixaxis-kontrolleren til PS3 manglet ristefunksjon, og i september kunngjorde Sony DualShock 3, en ny PS3-kontroller som på alle måter var identisk med Sixaxis, men som i tillegg kom med den etterlengtede ristefunksjonen. Dermed var det klart at striden mellom Sony og Immersion var over for godt, etter flere runder både i og utenfor retten. September var også måneden da det ble klart at skytespillet Haze skulle bli PS3-eksklusivt, i alle fall i en periode. I tillegg ble det klart at F.E.A.R.-etterfølgeren fra Monolith skulle hete Project Origin.
Triste nyheter fikk vi også. Den sympatiske skotske rallyføreren Colin McRae omkom i en helikopterulykke, samme helg som PS3-versjonen av rallyspillet Colin McRae: DiRT ble lansert. Og selv om det ikke helt er i samme liga, var det nok mange som sørget over at MMO-spillet Auto Assault ble stengt ned for godt, etter relativt kort tid på markedet.
Oktober
I oktober ble mye av nyhetsbildet preget av rykter om at Microsoft og Bungie ville skille lag. I begynnelsen virket det hele ganske usannsynlig og tåpelig, med tanke på at Bungie var heleid av Microsoft og en av deres mest verdifulle utviklere, men etter hvert dukket det opp mer og mer som tilsa at det kunne være noe i ryktene likevel. Det kom fortsatt som et lite sjokk da ryktene til slutt ble bekreftet fra høyeste hold, og det ble klart at Bungie nok en gang skulle bli en uavhengig utvikler.
Et annet rykte som ble bekreftet i oktober var spørsmålet om det neste spillet til Psychonauts-skaper Tim Schafer. Som vi i Gamer.no hadde en liten anelse om, var det snakk om et metallinspirert actionspill hvor Jack Black ville spille en roadie som måtte redde verden. Og navnet? Brütal Legend.
Kampen om Manhunt 2 fortsatte også - etter å ha levert en ny og nedtonet versjon av Manhunt 2 til det britiske filmtilsynet fikk Rockstar på nytt et klart nei til spillet, men anket raskt avgjørelsen. Samtidig ble det klart at Simpsons-spillet fra Electronic Arts hadde måttet gå gjennom visse endringer, da hårsåre Rockstar ikke var særlig begeistret for den åpenlyse GTA-parodien i spillet (som også parodierte en rekke andre spill, som Medal of Honor).
Sony skapte både positive og negative reaksjoner da de kunngjorde at de ville lansere en billigere PS3-modell i Europa. Problemet med denne modellen var imidlertid at de hadde fjernet all bakoverkompatibilitet, noe som ikke var godt nytt for gamere med liten plass og stort PS2-bibliotek.
Månedens desidert største lansering var The Orange Box, en samling tre fabelaktige spill fra Valve. Mens den nervepirrende Half-Life-sagaen fikk fortsette i Half-Life 2: Episode Two fikk flerspillerentusiaster kose seg med Team Fortress 2. Det var imidlertid det nyskapende og utrolig sjarmerende spillet Portal som endte opp med å få mest oppmerksomhet. Andre store lanseringer inkluderte The Witcher, Project Gotham Racing 4 og Metroid Prime 3.
November
Etter de litt nedslående Ghostbusters-ryktene i januar, hvor det viste seg at spillet hadde blitt kansellert før vi i det hele tatt fikk vite om det, hadde de fleste gitt opp håpet om et skikkelig spill om de herlige spøkelsesjegerne fra åttitallet. I november kom imidlertid kunngjøringen om at et offisielt Ghostbusters-spill var på vei, og verdens spøkelser begynte å skjelve i laknene sine, mens vi andre jublet. Et annet etterlengtet spill som endelig ble kunngjort var Deus Ex 3.
Xbox 360-eiere fikk også noe å glede seg over, nemlig nyheten om at den neste oppdateringen til konsollen ville la dem laste ned gamle Xbox-spill over Xbox Live. Dermed fikk de snart sjansen til å oppleve klassikere de hadde gått glipp av tidligere, eller gjenoppleve gamle kjenninger. Tjenesten debuterte måneden etter, med herlige spill som Psychonauts og Fable.
November var ikke noen stor måned for spillkunngjøringer, men til gjengjeld fikk vi en hel bråte spennende spill i butikkene. Skytespillet Crysis satte nye standarder for grafikk, fargerike Super Mario Galaxy stakk av med toppkarakter, det akrobatiske Assassin's Creed imponerte mange, Uncharted ble en sårt trengt slager på PS3, mens Mass Effect, Call of Duty 4 og Guitar Hero III alle sørget for at en verden av gamere ble pengelense før julestria.
Desember
Det hele roet seg litt ned i desember, som tradisjonelt ikke er den mest spennende måneden i spillindustrien. For mange var det kanskje den korte traileren fra Duke Nukem Forever som ble månedens høydepunkt - etter hundre år under utvikling er det godt å se at 3D Realms kanskje begynner å nærme seg slutten på den lange pinselen.
Månedens viktigste nyhet for spillindustrien var imidlertid sammenslåingen av Vivendi og Activision. Sammen vil de to store utgiverne danne superutgiveren Activision Blizzard, som ser ut til å kunne slå Electronic Arts av tronen som verdens største uavhengige spillutgiver.
Desember var også måneden der fotballspillet Sensible World of Soccer (også kjent som verdens beste fotballspill) endelig ble lansert på Xbox Live Arcade, etter mange utsettelser. Uheldigvis ble også lanseringen kludret til, da den første versjonen viste seg å inneholde en katastrofal bug som både Codemasters og Microsoft hadde oversett før lansering.
I den etter hvert litt slitsomme sagaen om Manhunt 2 ble det klart at Rockstar hadde fått medhold i anken sin, men det britiske filmtilsynet var raske med å fortelle at de ikke gav opp kampen om å hindre spillet i å komme ut på det britiske markedet. Ellers ble det klart at Nintendo tapte tonnevis av penger på Wii-mangel i julen, og at fabelaktige TrackMania ser ut til å få en DS-versjon.