Mega Man Legends 3
Nintendo 3DS (Kansellert i 2011)
Dette fargerike plattformeventyret skulle bli det fjerde innslaget i den meget solide sideserien til den ikoniske spillhelten – i tillegg til å være det første nye Legends-spillet på ti år. Legends 3 var det siste Mega Man-spillet serieskaper Keiji Inafune jobbet med før han bestemte seg for å forlate Capcom til fordel for sitt eget studio, hvor han begynte med arbeidet som til slutt resulterte i den åndelige oppfølgeren til Mega Man, Mighty No. 9. Med tanke på hvor dårlig Mighty No. 9 ble til slutt, skulle vi nok heller ønske at Inafune hadde blitt hos Capcom og fullført dette spillet i stedet.
Basert på det vi fikk se av konseptskisser og tidlige skjermbilder fra betautgaven, så dette nemlig ut som et temmelig lovende spill. Spillet skulle introdusere nye hovedfigurer, samtidig som det skulle bringe tilbake figurer fra tidligere innslag i Legends-serien. Inafune forlot Capcom 2010, men utviklingen fortsatte likevel i omtrent et år. Hva som gjorde at spillet ble kansellert da, fremfor for et år tidligere, er uvisst, men det er mulig Capcom undervurderte hvor viktig Inafunes ledelse var for prosjektet.
Den gangen var nok ikke kanselleringen av Mega Man Legends 3 et spesielt stort savn for andre enn den harde kjernen Mega Man-tilhengere; vi har alt i alt fått veldig mange gode Mega Man-spill i fanget i løpet av seriens lange levetid, men siden kanselleringen har det vært mangel på gode Mega Man spill – spesielt siden Infafunes Mighty No. 9 ble en såpass stor skuffelse. Capcoms avgjørelse om å satse på andre serier enn Mega Man etter Inafunes avskjed har selvfølgelig heller ikke hjulpet på produksjonen av nye tilskudd til serien.
Derfor er det andre utviklere som har plukket opp fakkelen etter Capcom de senere årene. I tillegg til en rekke spill som tar inspirasjon fra Mega Man, som Shovel Knight, Salt and Sanctuary og Super Meat Boy, er det også spill som direkte ligner på Mega Man under utvikling, hvorav det mest lovende på nåværende tidspunkt muligens er 20XX.
Titan
Multi-plattform (Kansellert i 2014)
Dette MMO-spillet fra Blizzard Entertainment skulle etter all sannsynlighet bli en arvtager til World of Warcraft, dog ikke beslektet med Warcraft-universet eller andre åndsverk fra Blizzard. Jeff Kaplan, som jobbet med Titan, forteller i et intervju at spillet skulle bli et MMO-skytespill med rollespillelementer som klasser og muligheten til å velge nye egenskaper i et såkalt «skill tree». Kaplan fortalte i samme intervju at dette systemet ble ubalansert – og at dette var en av årsakene til at utviklerne mistet troen på prosjektet.
Titan ble kansellert internt hos Blizzard omtrent et år før Blizzard-sjef Mike Morhaime kunngjorde dette offentlig. I mellomtiden hadde kjernen av teamet som jobbet med Titan fått en frist på seks uker på å komme opp med et nytt konsept. Kaplan og teamet hans hentet modeller fra Titan, men denne gangen med en idé om å lage et lagbasert skytespill i stedet. Denne ideen var såpass oppkvikkende for teamet, som om ikke lenge hadde utviklet den første prototypen av hva som til slutt ble det lagbaserte skytespillet Overwatch.
Den mest kjente overlevningen fra Titan er nok helten Tracer, som opprinnelig skulle være standard figurmodell for en såkalt «jumper»-klasse i Titan, men som kjent endte opp med å bli Overwatch sitt ansikt utad.
Det er ingen tvil om at Overwatch er et glimrende spill med bred appell, men samtidig ble nok de som ventet seg et nytt MMO fra Blizzard temmelig skuffet. Med tanke på hvor godt det går med Overwatch, er det nok ikke sannsynlig at Blizzard vender tilbake til MMO-sjangeren med det aller første, med det er jo alltids lov å håpe.
The Legend of Zelda
GameCube (Vist i 2000, men aldri offisielt kunngjort eller kansellert)
Greit nok, det var muligens aldri meningen at dette skulle bli et fullverdig spill, men den korte demoen vi fikk se en tåkete vårdag i 2000, gjorde at drømmen om et fullverdig Zelda-spill med futuristisk, fotorealistik grafikk slo rot i samtlige som hadde et snev av interesse for The Legend of Zelda.
Nintendo 64, og Zelda-spillene Ocarina of Time of Majora’s Mask, var et tilbakelagt kapittel, og hva som skulle bli Nintendos lilla kraftkloss GameCube var nå på trappene. Vi var veldig spente på hva Nintendo ville gjøre videre med sin mest kjente eventyrserie, og den omtrent minutt lange demoen, som viste en fotorealistisk Link i en intens sverdduell med Ganondorf, var akkurat det vi ønsket å se.
Nintendo var litt uklare på om dette noen gang var tiltenkt å bli et nytt, fullverdig Zelda-spill, men alt tydet jo på det den gangen. Hvordan kunne de ikke gå videre med noe som så såpass fantastisk ut? Om Nintendo endret kurs underveis, eller om dette faktisk kun var ment som en teknologidemonstrasjon for GameCube, var og er fremdeles ukjent, men uansett ble det neste innslaget i The Legend of Zelda så forskjellig fra demoen som det var mulig å få det.
The Legend of Zelda: The Wind Waker satte en støkk i alle som hadde sett traileren. Plutselig hadde Link fått et ekstremt stilisert utseende i sterke farger i et spill som hadde såkalt cel shading-grafikk. Selv om vi først var skuffet over seriens nye retning, så forsvant skuffelsen så snart vi begynte å spille The Wind Waker, som den dag i dag er anerkjent som et av Zelda-seriens aller beste spill.
I tråd med at Nintendo har sluttet å konkurrere med konsollrivalene Microsoft og Sony på fotorealistisk grafikk, har vi vel heller aldri sett konturene av et skikkelig fotorealistisk Zelda siden nettopp denne demoen. Cel shading-teknikken som først ble benyttet i Wind Waker har satt preg på de senere innslagene Skyward Sword og Breath of the Wild, som begge har en slags balansegang mellom naturtro figurmodeller og det tegneserieaktige preget til The Wind Waker.
Man kan nok argumentere for at Twilight Princess er den virkelige videreføringen av den infamøse demoen; det er i det minste det spillet etter The Wind Waker som har minst til felles grafisk med det fargerike eventyret fra 2003. Det interessante er at hvis Nintendo den gang hadde gått for et spill i stil med demoen, er det godt mulig det ikke hadde tålt tidens tann like godt som The Wind Waker. Polygongrafikk fra årtusenskiftet har ikke holdt seg spesielt godt, og det vises hvis man tar en titt på demoen i dag. Derfor er nok dette en kanselleringstragedie som vi har lært oss å leve med.
Er du enig i utvalget vårt, eller er det andre kansellerte spill som gjorde at du mistet nattesøvnen? Eller er det kanskje spill i utvikling nå som du ber til høyere makter ikke må bli kansellert? Fortell oss i kommentarfeltet.