Ron Carmel er et kjent navn i spillindustrien, og det skyldes ikke bare at han er den ene halvdelen av 2Dboy, som utviklet kritikersuksessen World of Goo. Han har nemlig også vært svært uttalt på vegne av små, uavhengige såkalte «indie-studio».
- Les også vårt intervju med den andre halvdelen av 2Dboy
Vi deltok på et foredrag av ham under årets Game Developers Conference-messe i San Francisco, hvor han var forholdsvis krass i sin kritikk av store utgivere. Han benyttet samtidig anledningen til å lansere et alternativt indiefond som skulle finansiere prosjektene til disse kreative og ambisiøse småstudioene.
En mellomting
I et nylig intervju med bransjesiden Gamasutra har han likevel tatt et noe annet utgangspunkt. Her mener han rett og slett at det gagner alle om de store utgiverne investerer en moderat sum i små uavhengige utviklere.
– Vi trenger mellomstore utviklere. Utviklere som er større enn det typiske indie-studioet, men samtidig bevarer den samme hangen til å fokusere, samle talenter og ta risikoer, sier Carmel til nettsiden.
Spillutvikleren trekker videre paralleller til film og TV, og hvordan spillene fortsatt mangler et genuint mesterverk som er både meningsfullt og autentisk. Han tror at å ta større risikoer er en viktig brikke i jakten på å en revolusjon i spillverden, men at for det skal skje så må man løsrive seg fra det stadige jaget etter profitt. I hans øyne skjer det for øyeblikket en polarisering mellom indiestudio med for få ressurser og store utviklere som må være profitable.
– For å skape store verker og pløye ny mark så må du ta risikoer. Dessverre så trenger du en kritisk masse av ressurser for å skape noe stort. Gir indie-begrepet i det hele tatt mening i en tid hvor disse spillene har vært kritiske og kommersielle suksesser, spør han retorisk.
Han foreslår at hvis de store selskapene hyrer en gjeng på ti spillutviklere og gir de et par millioner dollar å slå seg løse med, så vil det stimulere kreativitet på en helt ny måte. Disse har på ingen som helst måte behov for å være profitable, men skal være ambisiøse og bygge et fundament for videre utvikling. Han mener også at det kan stimulere rekruttering til bransjen, samtidig som det er effektiv merkevarebygging.
Slik vi har blitt vant til i debatten om å skape kunstnerisk relevante spill de siste årene, trekker også Carmel opp Team Icos klassiske spill Ico og Shadow of The Colossus som de beste eksemplene på potensialet i sjangeren. Skal vi tro ham har industrien likevel en lang vei å gå enda, og kun tiden vil vise om spillene en dag får sin «Citizen Kane» eller «Forbrytelse og straff».