Feature

Krysningen av to medier

De mest interessante overgangene fra tegneserie til dataspill

Interaktive spill og tegneserier har hatt tette bånd siden 80-tallet.

1: Side 1
Side 2

Det er nære bånd mellom tegneserier og dataspill. Ikke bare fordi begge aktivitetene har hatt et slags nerdestempel over seg og dermed et naturlig slektskap i alle år, men også fordi tegneserier og dataspill deler mange av de samme uttrykkene og temaene. Mange dataspill handler om maktfantasier, om å kontrollere en helt med overnaturlige krefter som redder prinsessen og halve kongeriket. Likhetstrekkene til superhelttegneseriene er mange, både når det gjelder historier, estetikk, karakterskildringer og dramaturgi.

Tegneserier har alltid følt seg hjemme i dataspillform og de siste årene har også spillene tatt steget over til å bli tegneserier. Flere storspillanseringer akkompagneres av egne tegneserier basert på spillene. Vennskapet er sterkere enn noen gang.

I denne artikkelen skal vi se nærmere på kjente (og mindre kjente) tegneserier som har blitt gjenskapt som interaktive dataspill. Vellykkede og mindre vellykkede eksempler, fra dataspillenes barndom frem til i dag. Eksemplene er mange og vi har ikke plass til å ta for oss alle, men vi håper de vi har valgt kan fremkalle både minner og nysgjerrighet for denne interessante krysningen mellom to medier.

Scott Adams Questprobe-spill basert på Marvel-helter ble akkompagnert av egne tegneseriehefter.

Questprobe (1984)

I 1984 var jeg tolv år og elsket Marvel-tegneserier og teksteventyr. Questprobe-spillene var som en drøm i oppfyllelse for meg. Teksteventyrveteranen Scott Adams lagde tre spill i samarbeid med Marvel der vi fikk være Spider-Man, Hulk, og to av medlemmene i De Fantastiske Fire.

Teksteventyrformatet var et overraskende sted å gjenskape tegneserierutene til Marvel. Store bilder akkompagnerte eventyrene våre der vi gikk inn i rollen som Peter Parker eller Bruce Banner og skrev inn tekstkommandoer for å få heltene til å handle. Illustrasjonene var belønning nok i seg selv. Jeg minnes gleden over å få en bildesekvens av Bruce Banner som forvandlet seg til Hulk servert etter at jeg skrev «Bite Lip» for å påføre Banner smerte slik at Hulk skulle våkne.

Samtidig tok aldri spillene helt av. Det var vanskelig å overføre actionsekvensene og de spektakulære slåsskampene fra tegneseriene til teksteventyrformatet. I stedet ruslet vi rundt som Hulk eller Spider-Man, plukket opp gjenstander og løste obskure gåter.

Questprobe-spillene var et av de første forsøkene på å skape en transmedial spillopplevelse. Spillene ble akkompagnert av egne tegneserier man kunne kjøpe i tegneseriesjappa. Tegneseriene delte lokasjoner og handling med spillene. Planen var å lage tolv ulike eventyrspill med ulike Marvel-helter i hovedrollene men Adventure International som stod bak spillene gikk konkurs etter det tredje. Et fjerde spill om X-Men ble aldri fullført, men finnes i spillbar versjon på nettet.

Spill i serien:

Questprobe featuring the Hulk (1984)
Questprobe featuring Spider-Man (1984)
Questprobe featuring Human Torch and the Thing (1985)

Kwah var et kuriøst eventyrspilleksperiment som forsøkte å generere en tegneserie basert på handlingene dine.

Kwah (1986)

Kwah er ikke basert på en tegneserie, men det fortjente en plass i denne artikkelen likevel. I dette teksteventyret er man journalisten Kevin Oliver. Oliver er også en superhelt med navn Redhawk.

Les også
Anmeldelse:

Presentasjonen er det unike med Kwah. Øverste del av skjermen består av tre tegneserieruter og hver handling du foretar deg i spillet genererer en ny rute som viser det du gjorde. Kwah lagde altså en tegneserie basert på dine handlinger i spillet.

Et interessant konsept som ikke har blitt gjenskapt i noe annet spill siden, og en ektefølt hyllest til tegneserieformatet. Bare synd at handlingen i spillet ikke var all verden å skryte av.

Spider-Man (1982 - i dag)

Spider-Man har vi allerede nevnt i Questprobe-delen, men han fortjener en egen oppføring. Av alle superhelter er Spider-Man definitivt den mest populære å lage dataspill om.

Populariteten til Spider-Man skyldes først og fremst hans menneskelighet. Da Steve Ditko og Stan Lee skapte figuren på 60-tallet hadde de ingen aning om hvor populær han skulle bli. Spider-Man talte til ungdommen fordi han var en vanlig ungdom som slet med lekser og penger og popularitet på skolen. Andre superhelter kom fra planeten Krypton med overmenneskelige krefter eller var milliardærer med egen lekehule under herregården sin. Spider-Man var som deg og meg.

Enkelt men forståelig. Spider-man klarte seg greit på Atari 2600.

Derfor finnes det utallige spill om Spider-Man. Karrieren startet på Atari 2600 med et ikke fullt så minneverdig actionspill. Hans akrobatiske ferdigheter gjorde at han passet perfekt inn i klassiske todimensjonale plattformspill i årene som fulgte. Spillene fulgte ofte fortellingene i tegneseriene og gjenskapte fiender og karakterer fra bladene i spillform.

Av alle Spider-Man spill står kanskje Neversofts actionspill Spider-Man fra 2000 igjen som et av de beste. Med 3D-grafikk klarte spillskaperne å gjenskape følelsen av å være Spider-Man som svingte seg mellom skyskraperne i New York.

Spill i serien:

Spider-Man (1982)
Spider-Man and Captain America in Doctor Doom's Revenge (1989)
The Amazing Spider-Man (1990)
The Amazing Spider-Man vs. The Kingspin (1990)
Spider-Man: The Video Game (1991)
Spider-Man: Return of the Six (1992)
Spider-Man and the X-Men in Arcade's Revenge (1992)
The Amazing Spider-Man 2 (1992)
The Amazing Spider-Man 3 (1993)
Spider-Man and Venom: Maximum Carnage (1994)
The Amazing Spider-Man: Lethal Foes (1995)
Venom/Spider-Man: Separation Anxiety (1995)
Spider-Man (1995)
The Amazing Spider-Man: Web of Fire (1996)
Spider-Man (2000)
Spider-Man 2: The Sinister Six (2001)
Spider-Man 2: Enter Electro (2001)
Spider-Man: Mysterio's Menace (2001)
Spider-Man (2002)
Spider-Man 2 (2004)
Ultimate Spider-Man (2005)
Spider-Man: Battle for New York (2006)
Spider-Man 3 (2007)
Spider-Man: Friend or Foe (2007)
Spider-Man: Web of Shadows (2008)
Spider-Man: Toxic City (2009)
Ultimate Spider-Man: Total Mayhem (2010)
Spider-Man: Shattered Dimensions (2010)
Spider-Man: Edge of Time (2011)
The Amazing Spider-Man (2012)
The Amazing Spider-Man 2 (2014)
Spider-Man Unlimited (2014)

Marvel vs. Capcom-serien skapte drømmeslagsmål mellom spillhelter og superhelter.

Marvel vs. Capcom (1998 - i dag)

Marvel vs. Capcom var et drømmescenario for mange spill- og tegneseriefans på 90-tallet. Det er vanskelig å forklare for dagens ungdom hvor stort Street Fighter var på starten av 90-tallet. Det var datidens League of Legends, det ypperste innen konkurransebasert spilling. Street Fighter-serien var en sensasjon og blandingen av Marvel-helter med Street Fighter-heltene var et fenomenalt påfunn.

Capcom tyvstartet med X-Men vs. Street Fighter, men Marvel vs. Capcom står som selve symbolet på hva som er mulig når man blander det beste fra to verdener – Marvels fargerike superhelter med Street Fighters barske persongalleri.

Oppgjørene i Marvel vs. Capcom kunne endelig konkludere diskusjoner blant spill- og tegneseriefans om hvem som hadde vunnet en tenkt kamp mellom Captain America og Ryu.

Spill i serien:

X-Men: Children of the Atom (1994)
Marvel Super Heroes (1995)
X-Men vs. Street Fighter (1996)
Marvel Super Heroes vs. Street Fighter (1997)
Marvel vs. Capcom: Clash of Super Heroes (1998)
Marvel vs. Capcom 2: New Age of Heroes (2000)
Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds (2011)
Ultimate Marvel vs. Capcom 3 (2011)
Marvel vs. Capcom Origins (2012)

Det finnes svært mange spill basert på tegneserien om Asterix og Obelix.

Asterix (1983 - i dag)

Mens Spider-Man er den mest populære amerikanske tegneseriehelten i dataspill troner Asterix øverst på tronen om vi ser nærmere på de europeiske tegneserieheltene.

Det er lett å forstå hvorfor, Asterix har alle ingrediensene spillskapere og spillere elsker. Et karikert utseende som er lett å gjenskape selv med grafiske begrensinger på gammel maskinvare. Actionfylt handling der Asterix slåss mot romere. En fargerik setting som lar spillerne reise over hele Europa i romertiden og ikke minst en innebygd power-up i form av styrkedrikk.

Det hjelper selvsagt også på populariteten at Asterix er fransk og at brorparten av spillene er utviklet og utgitt av det som i mange år var Frankrikes største spillselskap, Infogrames.

Asterix-spillene kommer i mange ulike former, både som actioneventyr, plattformspill og slåssespill. Det sier litt om styrken til tegneseriehelten at han kan føle seg komfortabel i så mange ulike sjangere.

Asterix er en tegneseriehelt som gjør seg svært bra som spilhelt. Om dataspill hadde eksistert i 1959 da tegneserien ble til spørs det om ikke Asterix hadde blitt realisert i dataspillform i stedet for som tegneserie.

Spill i serien:

Asterix (1983)
Obelix (1983)
Asterix and the Magic Cauldron (1986)
Asterix and the Magic Carpet (1987)
Asterix: Operation Getafix (1989)
Asterix - 1991
Asterix in Morgenland (1992)
Asterix (Arcade) (1992)
Asterix and the Secret Mission (1993)
Asterix and the Great Rescue (1993)
Asterix and the Power of the Gods (1995)
Asterix: Caesar's Challenge (1995)
Asterix & Obelix (1995)
Asterix (1999)
Asterix: Search for Dogmatix (2000)
Asterix & Obelix Take on Caesar (2000)
Asterix: The Gallic War (2000)
Asterix: Mega Madness (2001)
Asterix & Obelix XXL (2004)
Asterix & Obelix XXL 2: Mission Las Vegum (2005)
Asterix & Obelix XXL 2: Mission Wiifix (2006)
Asterix at the Olympic Games (2007)
Asterix: These Romans are Crazy (2009)

City of Heroes var et herlig fargerikt alternativ til de mer tradisjonelle onlinerollespillene.

City of Heroes (2004)

I tiden da alle og enhver skulle gjøre suksess med abonnementsbaserte onlinerollespill gjaldt det å skille seg ut. Det klarte utviklerne i Cryptic Studios med rollespillet City of Heroes.

City of Heroes lot deg lage din egen superhelt som løp rundt i Paragon City og slåss mot skurker og kriminelle. Med utvidelsen City of Villains kunne man være både helt og skurk.

City of Heroes handlet i stor grad om å leve ut barndommens superheltdrøm. I stedet for å være en eksisterende superhelt kunne du lage din helt egen, figurskaperverktøyet var kraftig nok til å tilfredsstille de mest kreative lyster både når det gjaldt utseende og krefter.

Spillet skilte seg ut fra andre MMO-spill ved å være langt mer lettbeint og uten mange av de tradisjonelle konvensjonene som preget sjangeren, noe som var i ånd med tegneserietematikken. Det var et MMO man kunne hoppe inn og ut av og som ikke tok seg selv så høytidelig.

Tegneserieselskapet Marvel var hakket mer høytidelig da de saksøkte spillskaperne fordi spillets skaperverktøy lot deg skape figurer som kunne ligne ganske mye på Marvels egne figurer. Saken førte ikke frem for Marvel. Etter at Paragon Studios stengte i 2012 ble spillserverne også stengt og i november 30 2012 endte superheltdrømmen til tusenvis av spillere.

Spill i serien:

City of Heroes (2004)
City of Villains (2005)
City of Heroes: Going Rogue (2010)

På neste side ser vi på blant annet Batman, Sam & Max og to rivaliserende spioner med opphav i det absurde serieheftet Mad »

1: Side 1
Side 2

Siste fra forsiden