Warren Spector er en gammel mann i spillindustrien. Han har jobbet på store og flotte spillserier som System Shock, Thief og Deus Ex, og dette gjør han til en aktet røst når spilldesign skal diskuteres.
På en konferanse om spillutdanning i Dallas tok Spector, i følge Gamasutra, til ordet for at de lange spillenes tid er på vei ut:
– Kostnadene for et spill er i dag på mellom 35 og 40 millioner dollar, noen ganger til og med 100. Forventningene er store, og man må differensere seg fra andre for å stikke hodet opp. 100-timers spill er på vei ut. Hvor mange av dere har gått gjennom Grand Theft Auto IV? To prosent, tenker jeg. Hvis vi skal bruke hundre millioner dollar på et spill, vil vi at du skal se det siste brettet.
Spector jobber i dag i Junction Point Studios, som i 2007 ble kjøpt opp av Disney Interactive. Mange mener at han kaster bort talentet sitt der, men det bekymrer ham ikke nevneverdig:
– Jeg elsker å jobber for Disney. Jeg er så lei av å lage spill om karer i sort lær som bærer våpen, sier Spector.