De første smakebitene på nye XCOM

Vi har både bilder og informasjon fra kommende Enemy Unknown.

Da Firaxis gjorde det klart at de lager sin egen versjon av strategispillklassikeren UFO: Enemy Unknown, kalt XCOM: Enemy Unknown, var det stort sett det eneste de annonserte. Inntil nå har det ikke vært allverdens håndfast informasjon om prosjektet, men utgiverne har endelig begynt å løsne litt på snakketøyet.

Det ser ut til at det kommende strategispillet fra Civilization-studioet legger seg på en veldig konservativ linje overfor kildespillet. Blant annet ser de grunnleggende konseptene ut til å være temmelig like, også den velbalanserte blandingen av taktikk og strategi.

Informasjonen kommer fra spillbladet Game Informer.

Fortsatt todelt

Som i originalen har spillet to distinkte modi: en verdensvisning hvor du kan forske på ny teknologi, kommunisere med andre nasjoner, bygge baser og skyte ned invaderende romskip på. Her tar du stort sett ting i eget tempo, og bygger fundamentet for mikrostyringsdelen av det hele.

Når du først har skutt ned et romskip, må du sende ut soldater for å slåss med de gjenlevende romvesenene og hente ut teknologien deres. Dette åpner opp en turbasert del av spillet, hvor man bruker våpen og verktøy til å sprenge kosmiske innvandrere, bygninger og slikt noe.

Fordummet eller strømlinjeformet?

I motsetning til det kommende skytespillet XCOM, som skildrer de aller første romvesenangrepene på amerikansk jord rundt 1950, er dette satt i fremtiden, når rominvasjonen er total.

Mange spillere stusser på at den også kommer til konsoll, noe originalen i og for seg også gjorde, men Game Informer mener at dette er bekymringsløst. De synes ikke det er dummet ned så mye som strømlinjeformet, men hevder at en del unødvendig og kjedelig mikrostyring har blitt fjernet. Det spesifiseres ikke hva.

Krigståka og synsrekkevidde skal fortsatt være viktige elementer, og om du bommer på dem så dør soldatene dine for godt. De presiserer også at man skal kunne tape spillet om man virkelig dummer seg ut, uten at det presiseres hvor mye krøll som skal til

XCOM: Enemy Unknown kommer til Windows, Xbox 360 og PlayStation 3 i høst.

Les også
Anmeldelse:

Les også: Vår seneste sniktitt av skytespillet XCOM
Les også: Romvesenene angriper i XCOM-lignende Xenonauts

Ledige stillinger
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (11)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Xandathrii
13 år siden

Veldig spennende :) Elsket Ufo - Terror from the deep og Enemy unknow :)

 

edit: Men hva er det jeg ser i bilde nr.3? Aliens i menskeform? Wth?

Godsaker
13 år siden
De synes ikke det er dummet ned så mye som strømlinjeformet, men hevder at en del unødvendig og kjedelig mikrostyring har blitt fjernet. Det spesifiseres ikke hva.

 

Har vel hørt det noen dusin ganger før! :p Kan egentlig ikke tenke meg noe "unødvendig og kjedelig mikrostyring" i X-COM (bortsett kanskje fra treeren da, med selskapene). Er jo ikke akkurat EU-nivå på mikro'en i X-COM1/2, er det vel? Spiller X-COM1 igjen nå og har ikke kommet over noe slikt ennå.

 

Kanskje de vil at soldatene automatisk skal ha beste rustning, om du har noen til overs? Auto-research om forskerne dine ikke gjør noe? Auto-manufacture av det med best fortjeneste om ingeniørene ikke gjør noe? Auto-selging av utdatert utstyr? Auto-equip av jagerflyene? Svær påminnelse hver runde i TB'en om en soldat ikke gjør noe?

 

Klarer bare ikke forstille meg nøyaktig hvilken mikro de mener er unødvendig...

hmyrland82
13 år siden

Huff hvordan jeg gleder meg til å bli skuffet ;D Neida, evig optimist, dette høres bra ut i tekst form men... Som Godsaker sier hvilke unødvendig mikro var det i de to første? Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har spilt gjennom det uten å få en slik følelse.

Kharan
13 år siden

Tja, vi har jo totalt 4 XCOM-spill eller -lignende spill som kommer ut i år som jeg vet om. Minst et av dem bør jo bli bra. :)

lolvik
13 år siden

Si ikke det, kom vel ut 2-3 Warhammer spill i fjor, og alle de var jo perverst dårlige! :p

Siste fra forsiden