På en messe så stor som E3 2012 er det ikke rent få inntrykk og opplevelser man sitter igjen med. Tre hektiske messedager er proppfulle av avtaler om å få presentert kommende spill, prøve dem med egne hender, og gjerne også slå av en prat med skaperne bak. I tillegg bærer oppkjøringen preg av pressekonferanser på rekke og rad av de største aktørene i spillbransjen.
Årets messe inneholdt få overraskelser for våre utsendte, men storspillene vi kjente fra før stod på rekke og rad, klare til inspeksjon. Nå har Audun Rodem, Øystein Furevik og Marius Kjørmo satt sammen personlige lister over de spillene som skilte seg ut. I tillegg forteller gutta om de størte oppturene og nedturene fra Los Angeles.
Husk: Vi samler alle reportasjer fra E3 2012 på egen temaside
Audun Rodem
Først ut er vårt nyansatte trønderalibi, som aldri hadde vært på E3 før i år.
Watch Dog (360, PS3, PC)
Lanseringsdato: Ikke kjent
Årets E3-hit for min del imponerte med sine ambisjoner og lovnader. Hvem kan vel ikke like en åpen verden der man kan bruke ett altomspennende nettverk for å oppnå det man vil? Trenger du stoppe en flyktende person? Ja, men så hack deg inn i bynettverket og skap trafikkaos, eller hev overgangsbroer da vel! Akkurat nå virker mulighetene endeløse, og jeg gleder meg til å se mer i tiden som kommer.
På en messe dominert av oppfølgere viser Ubisoft at de tør satse hardt på en ny og spennende idé. Watch Dog kan ende opp med å bli ett av de beste spillene på lenge.
Se også: Ni minutter spillscener fra Watch Dogs
Les mer om Watch Dogs
Beyond: Two Souls (PS3)
Lanseringsdato: 1. kvartal 2013
Jeg har alltid higet etter nye og alternative opplevelser i spillmediet. Da Heavy Rain gjorde sitt inntog i 2009 var jeg en av de som simpelthen elsket illusjonen av konsekvens, på tross av at spillet hadde flere svakheter. Med Beyond: Two Souls virker det som om Quantic Dream med David Cage i spissen ønsker å videreføre flere av tankene bak Heavy Rain. Og med Ellen Page som hovedrolleinnhaver er spillutvikleren flere skritt nærmere målet sitt om å kombinere film og spill.
Dersom Beyond: Two Souls makter å innfri sine ambisjoner om å gå dypere inn på tanken om hva som egentlig skjer etter livet, tror jeg dette kan bli ett spill det er verdt å oppleve.
Se også: Trailer for Beyond: Two Souls
Les også: Sniktitt på Beyond: Two Souls
Far Cry 3 (PC, 360, PS3)
Lanseringsdato: 6. september 2012
Da Ubisoft avduket Far Cry 3 under E3 i fjor var jeg henrykt. Med en uvanlig sterk dialog, blandet med en øy spekket av karakter og mystikk, var dette ett av de spillene jeg gledet meg mest til før jeg satte meg på flyet til Los Angeles. Årets visning bygget stort sett videre på fjorårets, med galskap og heftig action bak hver eneste palme. Den Joker-lignende antagonisten Vaas imponerer også, og måten han leker med protagonisten Jasons psyke på er oppslukende.
Som den mest interessante førstepersonsskyteren på veldig lenge er Far Cry 3 ett av de spillene jeg ser mest frem til i høst.
Les også: Sniktitt på Far Cry 3
Se også: Presentasjon av Far Cry 3 på E3 2012
Borderlands 2 (PC, 360, PS3)
Lanseringsdato: 21. september 2012
For å være helt ærlig syntes jeg det første Borderlands-spillet knaket litt i sammenføyningene. Historien var møl, sjefskampene likeså, og alt for mange av oppdragene handlet om å løpe fra ett sted til ett annet. Likevel var grunnopplevelsen såpas god og engasjerende at jeg pløyde gjennom hele greia — helst i firspann — på jakt etter stadig bedre våpen. Med oppfølgeren virker det som om Gearbox har beholdt det som fungerte og kastet ut slammet, og det lille jeg rakk å prøve av spillet under E3 vitnet om at vi står ovenfor en betydelig bedre tur til Pandora denne gangen.
Nå er det bare å smøre seg med tålmodighet og lade opp kontrollerne. Det kan godt hende vi snakker om årets kompisspill her.
Les også: Sniktitt på Borderlands 2
Les også: — Borderlands 2 får en helt annen dybde
Assassin’s Creed III (PC, 360, PS3, Wii U)
Lanseringsdato: 31. oktober 2012 (4. kvartal for Wii U)
Når vi nå har sagt vårt siste farvel til Ezio Auditore og Italia, kjenner jeg at jeg er klar for nye utfordringer. Under årets E3 greide Ubisoft å selge meg på idéen om et nytt snikmordereventyr satt under den amerikanske revolusjonen, med saftige sjøslag, nye kampmuligheter, og en flunkende ny figur. Snikmorderen Connor virker også å være en interessant vri på Hashshashin-konseptet, med en tomahawk som sitt ikoniske våpen.
Jeg trodde egentlig at jeg hadde gått lei Assassin’s Creed nå, men etter å ha sett spillet på messen er jeg klar for mer snikmorderaction i Animus.
Les også: Assassin's Creed bruser med fjærne
Se også: Syv minutters spilløkt fra Assassin's Creed III
Opptur
Dersom du studerer listen ovenfor en gang til ser du kanskje at over halvparten av spillene kommer fra én utgiver. Ubisoft imponerte meg mer enn noen annen utgiver dette året, med et godt og variert utvalg kremtitler som jeg ikke kan vente med å få fingrene i.
Ubisoft vant også overlegent når det kom til pressekonferansetevlingen med både stil, overraskelser og show, og unngikk for en gangs skyld den litt kleine tonen de tidligere har vært kjent for.
Les også: Spennende E3-overraskelse fra Ubisoft
Nedtur
Nintendo hadde én viktig oppgave under E3 dette året: de skulle overbevise et samlet spillpublikum om at Wii U er en konsoll man bare må ha når den kommer senere i år. For min del labbet jeg vekk fra årets pressekonferanse uten den helt store entusiasmen eller kjøpegleden. Jeg har ingen interesse av å spille fjorårets spill på nytt akkurat nå, og selv om Pikmin 3 og Mario-bonanzaen er fristende, kunne Nintendo godt gitt meg flere og mer nyskapende grunner til å kjøpe den nye konsollen.
Til høsten har Nintendo en stor jobb foran seg med å vise at Wii U blir mer enn bare en mellomlanding før neste konsollgenerasjon.
Kommentar: Vi forventer mer enn dette, Nintendo