Hvert år ønsker vi i Gamer.no å gi heder og ære til årets beste spillopplevelser, og det blir vanskeligere og vanskeligere. Etter hvert som årene går, dukker det opp flere gode og varierte spillopplevelser på tvers av alle plattformer, og 2020 er nok et eksempel på denne trenden.
Som alltid har vi kåret én vinner i hver kategori, og to spill som deler på andreplassen.
Slik er kåringsprosessen
Alle skribenter kunne nominere fem spill i hver kategori, men vinnerne ble bestemt i en 4 timer lang samtale i etterkant, der alle fikk muligheten til å argumentere for sine favoritter. Resultatet er en liste som ikke bare er basert på det som er mest populært, men som helt klart er influert av store spill.
Vi kan også nevne at Cyberpunk 2077 ikke var en del av diskusjonene i år – først og fremst fordi det kom så tett på kåringen. Dermed tar vi opp det igjen neste år.
Men denne årskåringen er ikke alt: Senere i mellomjulen får du mer innblikk i hva skribentene har likt best i 2020 individuelt. Det er der skribentene får utløp for sine egne opplevelser, med spill av både kjent og mer ukjent art.
Som vanlig er vi også interesserte i å høre fra dere – hvilke spill dere lesere har vært mest fornøyde med i 2020. Den avstemmingen begynner over nyttår, så du har fremdeles litt tid til å raske over spill du ikke har nådd over ennå, og gruble på hva som er dine favoritter.
Her er den fullstendige listen over årets kategorier:
- Beste enspilleropplevelse
- Beste flerspilleropplevelse
- Beste originale idé
- Beste musikk
- Beste lyddesign
- Beste visuelle opplevelse
- Beste historie
- Største skuffelse
- Største overraskelse
Vi begynner kåringen med enspillerspillene:
Beste enspilleropplevelse
-
Hades
Tilgjengelig til Windows, MacOSX og Nintendo Switch.
Supergiant har laget gode spill før, som både har unike, spennende univers og interessante spillmekanikker og historier. Men ingen av spillene deres har vært like gjennomført i alle elementer som Hades.
Early Access-spillet som ble sluppet i fjor, og som siden da har blitt gradvis oppdatert fikk sin «ordentlige» slippdato i mars 2020. Og for et spill det skulle vise seg å være. Her har utviklerne laget et roguelike som flyter bedre enn stort sett alt annet. Når det først funker i Hades så funker det så utrolig bra. Kampsystemet sitter som et skudd, det er god variasjon i våpen og spillestil, og du blir alltid utfordret uansett hvor mange ganger du prøver å komme deg til toppen.
Og for ikke å snakke om nivådesign, universet Supergiant leker seg i og hvordan de har laget sin egen vri på den greske mytologien. Figurdesignet er årets beste, musikken er fantastisk og Supergiant har faktisk greid å lage et roguelike der man premieres med små historiedrypp hver gang man dør, og som førte til at jeg nesten gledet meg til neste besøk i Tartarus.
Det er vanskelig å finne noen feil i Hades, og derfor er det velfortjent kåret til årets beste enspiller.
Final Fantasy VII Remake
Tilgjengelig på PlayStation 4.
Det tok tid, men pokker ta om det ikke var verdt det. Final Fantasy VII Remake – en nyutgave av det originale spillet fra 1997 etterlyst av fansen i lang tid – ga oss et oppdatert og nytt blikk på Midgar. Den enorme platen som til enhver tid henger over hodet vårt og som har tatt himmelens plass skaper en tung atmosfære som alltid preger fortellingen og de herlige figurene vi lærer å kjenne.
Det er nettopp fortellingen og enspilleropplevelsen som står i sentrum i Final Fantasy VII. Midgar er som sagt oppdatert visuelt, men også konseptuelt, som gjør at vi får en verden som er mye større enn før, som man likevel ikke helt kan kalle en åpen verden. I stil med originalen er fortellerstilen nokså lineær, som tjener alt Final Fantasy VII prøver på; å servere en fortelling om kamp mot umulige odds, mennesker som fortsetter å håpe i det dystreste mørket, og et autoritært selskap som gjør hva det vil for å nå sine mål. Final Fantasy VII Remake har alt; figurer du kommer til å elske, musikk du kan nynne til, første del av en legendarisk fortelling, og det beste kampsystemet fra Square Enix på årevis.
The Last of Us Part II
Tilgjengelig til PlayStation 4.
Hvordan følger man opp The Last of Us? Avslutningen på den vonde reisen, som var ispedd hyggelige «road movie»-vibber fra samspillet mellom de to hovedfigurene Ellie og Joel, var i bunn og grunn et sammenbrudd i forholdet mellom de to. Og dette ble også den kontroversielle kjernen i oppfølgeren.
Resultatet er et dystert, sårt og vondt spill, som – selv med sin engasjerende historie – lett kunne vippe over til å bli for mye. For enkelte av oss ble det også det.
Men for mange nok av oss overvant likevel The Last of Us Part IIs helhet den endeløse negative spiralen av tragedier på alle fronter. Solide – men brutale – skyte/snike-sekvenser, herlig lyddesign, noen av bransjens peneste områder, og skuespillerprestasjoner som Naughty Dog så å si er alene om å mane frem fra sine bevegelsesfangede mellomsekvenser akkurat nå, ender opp med å vippe spillet over på den riktige siden her.
Beste flerspilleropplevelse
-
Call of Duty: Warzone
Tilgjengelig på Windows, PlayStation 4 og Xbox One.
Tre år etter at PUBG og Fortnite satte battle royale på kartet renner det fortsatt inn med etterligninger. Sjangeren begynner vel strengt tatt å bli overmettet, men i 2020 klarte Call of Duty: Warzone likevel å karre til seg en plass blant de aller beste.
Flere millioner har kastet seg over Warzone siden gratisspillet kom ut i mars. Takket være jevnlige oppdateringer, nye moduser og ikke minst en knallgod skytefølelse vender spillere stadig vekk tilbake til Verdansk, for å oppleve flere av de hektiske skuddvekslingene som gjorde Warzone til vår flerspillervinner dette året.
I desember gikk Warzone inn i en ny fase, som kombinerer det kjente fra Modern Warfare med nyhetene fra Black Ops Cold War. Ifølge Activision skal spillet leve side om side med kommende Call of Duty-innslag i flere år fremover, og med fortsatt støtte tyder alt på at Warzone vil beholde sin plass som et av de aller fremste battle royale-spillene på markedet.
Animal Crossing: New Horizons
Tilgjengelig på Nintendo Switch.
Har et spill noen gang blitt utgitt på et mer passende tidspunkt enn Animal Crossing: New Horizons? 20. mars 2020, nøyaktig en uke etter at hele Norge gikk i lockdown og våre sosiale liv ble redusert til videosamtaler og zoom-fester, tok vaskebjørnen Tom Nook over våre liv, og for mange var han en sentral skikkelse i mange måneder etter det, kanskje ennå. Gjennom dagligdagse, enkle oppgaver som plukking av blomster og fisking, samt innredning av ens eget hus, ga Nintendo millioner av mennesker følelsen av å ha et liv ved siden av sosial distansering, karantene, hjemmekontor og Q-tips i hjernen.
Animal Crossing-øyene har i løpet av året blitt til en slags plattform for sosialt samvær på tross og tvers av fysisk avstand. Folk besøker hverandres øyer for å selge turnips, utveksle frukt, eller rett og slett for å henge og se hvordan venner har lagt opp sine øyer og hus. I en tid der mange har hatt det vanskelig, har Animal Crossing: New Horizons bidratt til å gi folk noe positivt og givende å pusle med. Det er ikke bare bare, det.
Fall Guys: Ultimate Knockout
Tilgjengelig på PlayStation 4 og Windows.
PUBG og Fortnite ble utgangspunktet for en bølge av ulike former for battle royale-aktige spill de siste årene. Det ble kanskje litt mye der en periode? Heldigvis har det gitt både gode og originale resultater etter hvert, som årets sommerslager, Fall Guys: Ultimate Knockout. Som én av i utgangspunktet rundt 60 geléklumper skal du komme deg gjennom diverse varianter av hinderløyper og ulike former for lagkonkurranser, helt til én heldig geléklump står igjen som vinner.
Noe av det fine med Fall Guys er at ferdighetsaspektet ikke betyr alt. Man er til en viss grad underlagt flaks og uflaks, tilfeldigheter og andres mer eller mindre velvalgte veivalg. Strategier og ferdigheter med stikka er på ingen måte ubetydelig, men nettopp det at man kan komme langt på pur flaks, er nok en del av den globale appellen til Fall Guys. Så er det ikke til å stikke under en stol at det også nok er grunnlaget for en hel del frustrasjon ute i de tusen hjem, men er det ikke nettopp balansen av glede og frustrasjon som skaper god flerspiller? Vi synes det.
Beste originale idé
-
Dreams
Tilgjengelig på PlayStation 4.
Etter å ha lagt LittleBigPlanet og Tearaway på hylla, bykset britiske Media Molecule etter nye, upløyde dimensjoner. Helt siden 2012 har de spikket på prosjektet som endte opp med å bli Dreams, med et fokus på å lage en spillopplevelse som klarer å sømløst blande sammen de tre viktigste pilarene for dem: spill, skap og del.
Dreams er i bunn og grunn et utrolig robust skaperverktøy som, for dem som har tålmod, åpner opp for et vell av skapermuligheter. I stedet for den relativt begrensende modellen til LittleBigPlanet-spillene, kan Dreams by på mye mer selvsnekrede spillopplevelser som i enkelte tilfeller er så imponerende at vi ikke helt skjønner hvordan de har greid å få det til.
Det er mulighetene Dreams byr på som sørger for førsteplassen her. Media Molecule har lykkes med å lage et skaperverktøy vi ikke har sett maken til i spillform tidligere. Idéen bak er så gjennomarbeidet at så å si alle – gitt nok tid – kan lære seg å skape spillopplevelser her.
Phasmophobia
Tilgjengelig på Windows.
Hadde vi fått ei krone for hver gang vi tenkte at noen burde lage et spill løselig basert på Åndenes makt… Vel, vi hadde nok ikke vært rike, men noen burde bli det, i dette tilfelle britiske Kinetic Games. Phasmophobia er et flerspiller-spøkelsesjeger-spill der du og dine medjegere skal finne og identifisere ulike typer spøkelser i gufne, gamle bygninger, ved hjelp av ulike former for spøkelsesjeger-verktøy.
Det er kanskje måten man bruker stemmen på, som er det aller mest interessante og nyskapende i Phasmophobia. Én ting er at du må ha radiosamband for å snakke med dine medjegere når dere ikke er i nærheten av hverandre. Men det som virkelig fanger oppmerksomheten her, er at spøkelsene hører etter og kan respondere på alt som blir sagt mellom dere. Tiltales de ved navn, er det gode sjanser for at de viser seg. Spør du om de kan gi et tegn, kan det hende lyset går, eller telefonen ringer. Sier du at du er redd, kan spøkelset finne på å bruke litt ekstra spektralenergi på å plage deg. Og når vi sier «plage», så mener vi strengt tatt «drepe».
Mario Kart Live: Home Circuit
Tilgjengelig på Nintendo Switch.
Det er ingen enkel sak å skulle innovere i en så gammel og finslipt serie som Mario Kart, men det stopper selvfølgelig ikke ringrevene i Nintendo fra å prøve. Etter eksperimentering med alt fra plastratt og håndholdt, til arkadeutgaver og mobilspill, har Mario Kart denne gangen tatt turen til det virkelige liv, og det fungerer akkurat som forventet.
Mario Kart Live: Home Circuit gir spillere en radiostyrt bil og lar de selv sette sammen, dekorere og kjøre på baner i sin egen stue. Det hele sys sammen med spennende bruk av AR-teknologi som lar deg se fiender, gjenstander og artige løsninger på tradisjonelle Mario Kart-nivåer malt over omgivelsene dine. Resultatet er en helt unik opplevelse som neppe tar noen priser for levetid eller variasjon, men som likefremt er en soleklar innertier hva originalitet og innovasjon angår.