Exile
Exile er ikke blant de mest kjente av spillene i denne artikkelen, men det er et av de beste. Dette var et enormt actioneventyr der du spilte en astronaut som måtte utforske et stort hulesystem. Her var det massevis av utfordringer, både av intellektuell og mer fysisk art, og mange av situasjonene måtte løses ved hjelp av fantasifull bruk av spillets fysikksystem (Exile regnes som et av de første spillene med innebygd fysikkmotor). Dette er et herlig spill som fortjener mye mer oppmerksomhet enn det har fått.
Forbidden Forest
På tross av en presentasjon som i dag ser latterlig simpel ut, klarte Forbidden Forest å skremme livet av oss tidlig på åttitallet. Her fikk vi utforske en mørk og særdeles farlig skog, og måtte bruke pil og bue for å overvinne de mange monstrene som var på jakt etter lett bytte. Forbidden Forest benyttet seg av smart kode for å levere svært store figurer, og hadde i tillegg spennende funksjoner som musikk som endret seg dynamisk basert på hva som skjedde, og en innebygd dag/natt-syklus.
Ghosts'n'Goblins
Ghosts'n'Goblins var kanskje bedre på andre plattformer, men Commodore 64-versjonen står likevel frem som en av de mest minneverdige utgavene av dette klassiske (men beinharde) plattformeventyret. Med herlig grafikk og utrolig heftig musikk skapte det en stemning få andre spill var i nærheten av – hvem husker vel ikke kirkegården med zombiene, kråkene og den gufne djevelen (som dukket opp akkurat i det musikken hoppet inn i femtegir)?
Gunship
Det er ingen hemmelighet at gutter liker militærleketøy, og det amerikanske Apache-helikopteret står temmelig høyt i hierarkiet over de kuleste militærlekene i verden. Gunship var en avansert helikoptersimulator der vi fikk sette oss bak spakene på et slikt helikopter, og utføre en rekke spennende oppdrag i realistiske krigssoner. Commodore 64-versjonen av dette spillet er langt fra den peneste, men det hindret ikke tusenvis av simulatorfrelste Commodore-eiere i å kose seg i timesvis som helikopterpilot.
Hawkeye
Dette sideskrollende action/plattformspillet sendte oss rundt på jakt etter blinkende skatter i store og fargerike miljøer fulle av monstre. Dette var et spill hvor du måtte være både rask og nøyaktig, samtidig som du gjerne måtte tenke litt for å unngå å ende opp som monstermat. I dag er det kanskje ikke så lett å skjønne hvorfor Hawkeye fikk så strålende mottakelse da det opprinnelig kom ut, men takket være Jeroen Tels flotte tittelmelodi er det i alle fall verd et gjenhør, om ikke annet.
Heart of Africa
Her har vi en av de store og unike Commodore 64-eksklusive klassikerne. Heart of Africa (fra folkene bak Seven Cities of Gold) utspant seg sent på attenhundretallet, og gav oss rollen som en eventyrer på jakt etter graven til faraoen Ankh Ankh. Spillet blandet utforskning og eventyr, og hadde også elementer av overlevelsessimulator. Om det bor en liten Dr. Livingstone i deg, er dette spillet du bør teste.
High Noon
I dette tidlige spillet utgitt av Commodore selv, spiller du lovmann i det ville vesten. Banditter har bestemt seg for å rane byens bank og kidnappe byens horer (eller dansepiker, om du velger den familievennlige tilnærmingen), og du må selvsagt stoppe dem. Det morsomste er at for hver banditt du skyter, kommer byens begravelsesagent (Rig Mortis) ut for å hente dem. High Noon er kanskje simpelt, men det er et av de virkelig ikoniske spillene fra den tidlige delen av plattformens liv, og det er fortsatt moro å spille den dag i dag.
IK+ (International Karate +)
Dagens kampspill har en merkelig tendens til å være utrolig kompliserte. Her skrytes det av tusenvis av angrep og spesialbevegelser, som man må bruke mange år på å mestre. IK+ er disse spillenes strake motsetning. Her kjemper tre karatefolk mot hverandre. Alle har de samme enkle bevegelsene til rådighet, og spillet belønner god timing og bevegelighet fremfor ville knappekombinasjoner. Takket være denne enkle og ekstremt tilfredsstillende tilnærmingen står IK+ fortsatt som et av de aller beste kampspillene i historien.
Infiltrator
Hvem har ikke drømt om å leke hemmelig agent? I Infiltrator fikk du rollen som en James Bond-aktig agent, som måtte fly helikopteret sitt til fiendens base, snike seg inn og finne hemmelig informasjon eller drive sabotasje. Spillet hadde flere ulike oppdrag og et variert gameplay, og var et av de første virkelig vellykkede snikespillene på markedet. I tillegg hadde det lekker grafikk, både i helikoptersekvensene og når du utforsket fiendens baser.
Katakis
Dette var en klone av det ultrapopulære arkadespillet R-Type, og i Commodore 64-miljøet regnes det generelt for å være et noe bedre spill enn den offisielle Commodore 64-versjonen av R-Type. Kort fortalt er det snakk om enda et sideskrollende romskytespill, der du må bekjempe horder av fiender i store nivåer. Underveis får du selvsagt tilgang på en rekke våpenoppgraderinger, som gjør det lettere å ta ut de mange fiendene, men selv med alle hjelpemidler du kan ønske deg er Katakis et sadistisk vanskelig spill.
Laser Squad
Dette spillet regnes som bestefaren til X-Com-serien (fra samme utviklere), og er et turbasert taktisk kampspill der du styrer en gruppe soldater på oppdrag. Spillet gav hver soldat en viss mengde «action»-poeng for hver tur, som kunne brukes på alt fra å bevege seg til å skyte. Når disse var brukt opp ble det fiendens tur, og kun ved hjelp av intelligent taktikk var det mulig å vinne. I tillegg til smarte datamotstandere leverte spillet også et herlig «ahotseat»-modus for to spillere på samme maskin. Laser Squad-serien lever forøvrig fortsatt – sjekk Laser Squad Nemesis på nettet.
Leaderboard Golf
Access Software – selskapet bak Links-serien – skapte sitt første golfspill tidlig på åttitallet. Leaderboard Golf ble en umiddelbar klassiker, ved hjelp av et enkelt kontrollsystem og lekker grafikk. Dette var et av spillene som dannet grunnlaget for den moderne golfsjangeren, og når en ser på dagens golfspill kan man spore mange av de viktigste mekanikkene tilbake til Leaderboard Golf. Spillet kom senere i en forbedret versjon som het Leaderboard Executive.
Lemmings
Før Rockstar North ble en del av Rockstar, het selskapet DMA Design, og selv om denne skotske utvikleren hadde en rekke fabelaktige spill på rullebladet var det en spesiell tittel som stod høyt hevet over resten – hjernetrimspillet Lemmings. Her måtte du lede en gruppe hjernedøde lemen gjennom farefylte omgivelser, ved å gi dem riktige ordre (som å grave, bygge bro, klatre eller stoppe andre lemen) på riktig tidspunkt. Commodore 64-versjonen var svært imponerende, og støttet til og med mus (slik originalversjonen på Amiga gjorde).
Lode Runner
I dette klassiske plattform/hjernetrimspillet måtte du samle gullbarrer samtidig som du unngikk å bli drept av ondsinnede robotvakter. Det eneste våpenet du hadde til rådighet var en slags superspade som du brukte til å grave hull i gulvet med. Om en vakt falt ned i et hull ville han bruke dyrebar tid på å kravle opp igjen, noe som kunne gi deg et sårt trengt forsprang. Lode Runner ser kanskje temmelig simpelt ut, men det har et glatt og intelligent gameplay som belønner snarrådighet og planlegging.