Selv om den frittstående utgaven av DayZ nå er litt på overtid, er det ingenting som tyder på at prosjektet er i noen fare. Uheldige fengselsomstendigheter og økt ambisjonsnivå kan nok ta på seg noe av skylden. Samtidig har utviklingsteamet vært svært åpen om prosessen og problemene rundt prosjektet.
Dean «Rocket» Hall og Matt Lightfoot har å kravlet ut av utviklerhulen sin igjen for å by på den første snutten i sin nye videodagbok om utviklingen av spillet. Eller, «snutt» blir kanskje litt feil. Dagbokvideoen, som du kan se nederst i artikkelen, er nemlig på hele femten minutter, og inneholder en bøling av ny info om det etterlengtede spillet.
Kartområder og grensesnitt
Mest spennende er det kanskje at vi får bivåne nye kartområder i videoen. En utvidet militærbase, en sump og en splitter ny øy kalt Utes er noe av det Hall og gjengen har lagt inn i spillet.
Da vi snakket med Dean Hall i august fortalte han at de jobbet mot å gjøre grensesnittet enklere og mer tilpasset DayZ. I modifikasjonen bygget det hele på ArmA II, noe som ikke egnet seg like godt til zombiemodifikasjonen. I videoen får vi se litt av hvordan det nye grensesnittet blir.
Vi får også se det nye klessystemet, der brukere har ulike plasser å putte ulike typer klær. For eksempel kan man putte på seg én type jakke, en taktisk vest og én type sko. Klesplaggene i seg selv har rom for gjenstander.
– I grunn er egentlig klærne som mange små ryggsekker, forteller Hall på utviklingsbloggen.
Gjør det vanskeligere for hackerne
Videoen forteller også om nye detaljer om gjenstandshøsting. Tidligere var det slik at gjenstander dukket opp i en haug i midten av rom. Nå er det slik at gjenstander «spawner» bak objekter i landskapet, slik at man faktisk må lete litt rundt for å finne seg nytt utstyr. I tillegg skal gjenstandene nå håndteres av serveren i stedet for klienten, noe som hindrer hackere fra å misbruke systemet.
Noen ting er dog gjemt fra allmuen enda.
– Vi har fjernet vår bruk av gjenstandssystemet i videoen, og ønsker å holde det skjult for øyeblikket (tildekket av hysteriske Photoshop-bilder fra DayZ-forummedlemmer), skriver Hall.
For tiden jobbes det videre på gjenstandssystemet, og Hall forteller også at «crafting»-systemet står for tur om ike så alt for lenge. Akkurat når fansen får boltre seg i den nye utgaven av spillet kan ikke Hall fortelle noe om, men det blir forhåpentligvis ikke lenge til. Inntil da kan man fremdeles kose seg med den opprinnelige ArmA II-modifikasjonen som DayZ-samfunnet nå har tatt over utviklingen av.
Les også: – Får lage det DayZ-spillet vi drømte om Les også: ArmA-utviklarar ute av fengsel