For en liten stund siden tok skaperen av det populære zombiespillet DayZ, Dean «Rocket» Hall, en kort ferie til toppen av Mount Everest. Mens han var i Himalaya skrev han designdokumenter for det neste spillet han ønsker å lage, og temaet er ikke overraskende fjellklatring.
– Ja, det neste spillet mitt er en av grunnene til at jeg tok turen. Jeg tror det vil handle om fjellklatring. Jeg skrev et designdokument mens jeg var der oppe, men jeg må bli ferdig med DayZ før jeg kan lage det, sier han til nettstedet Rock, Paper, Shotgun.
Han rakk å jobbe litt med DayZ også. Underveis skrev han blant annet en post på spillets utviklerdagbok. Men generelt virker han litt lei av zombier, og forteller at det er grunnen til at han nå vil lage et spill om fjellklatring.
Når det er sagt, føler han ikke DayZ er et rent zombiespill. Egentlig ser han det som et overlevelsesspill, og han tror at spillets omfattende overlevelseselementer er en av de største grunnene til at folk har falt for spillet.
DayZ på E3
Det er fortsatt ikke kjent når den frittstående versjonen av DayZ skal lanseres, men Hall og utviklerstudioet Bohemia Interactive er på plass på E3 for å vise den frem. Til videomagasinet Machinima's Inside Gaming forklarer Hall at de har jobbet mye med å lage mer autentiske zombier.
Spillnettsteet VG247 har også fått se det nye spillet, og de har lagt ut ti minutter med fersk video fra spillet (gjengitt til høyre i denne saken). Her viser Bohemias Matt Lightfoot blant annet spillets nye system for å plukke opp og manipulere gjenstander og utstyr, og hvordan det nå skal være mulig å utforske langt flere bygninger enn tidligere.
I forbindelse med spillmessen har Bohemia gitt ut noen ferske bilder fra DayZ. Du kan se dem under artikkelen. Ta også en titt på vårt nyeste intervju med Dean Hall, der han blant annet forklarer hvorfor DayZ har blitt utsatt.
Les også: Zombiespillet DayZ har blitt et fenomen