DayZ trenger bedre ytelse før alfa-utgaven slippes

Nå gjenstår bare optimalisering og enkelte problemer som må fikses.

Bohemia Interactive

Nesten ett år etter Bohemias planlagte slipp av den frittstående utgaven av DayZ, tviholder utvikleren fremdeles på alfautgaven av zombiespillet. Nå er det ifølge utviklingsleder Dean Hall dog ikke veldig mye som gjenstår før man kan ta del i overlevelssestrabasene.

Jobber med optimalisering

– Vi trenger minimum 15 bilder i sekunder på serversiden med 50 samtidige spillere, 2000 zombier og 25000 gjenstander, forklarer den alltid like åpne utvikleren i en oppdatering på nettstedet Reddit (via Polygon).

Det jobbes fremdeles med DayZ.

Vel og merke er det snakk om 15 bilder i sekundet på serversiden – spillerne skal ikke selv trenge å se verden i slik stand, bekrefter Hall.

I tillegg nevner han noen andre tekniske blindgater som må løses før lansering. Blant disse finner vi optimalisering og rydding i selve spillkoden som skal sørge for at ytelsen bedrer seg. Ikke minst trenger synkroniseringssystemet en liten puss før Hall synes det er riktig å slippe alfa-utgaven.

– Om jeg begynner å si «Å, det vil ikke være ute innen da,» begynner folk å spørre meg om dagen etter, og videre dagen etter det igjen. Så å gi en lanseringsdato oppfordrer folk til å fortsette å spørre om en dato, forklarer Hall.

Åpenhet

Det har gått en stund siden Dean Hall og teamet ved Bohemia Interactive begynte arbeidet med å lage en frittstående utgave av DayZ. Det populære overlevelsesspillet eksisterer foreløpig kun som en modifikasjon til krigsspillet ArmA II, og målet med å skille grunnproduktet og modifikasjonen er å skape en mer renskåret opplevelse.

Det har vært en lang vei.

Gjennom hele prosessen har det vært full åpenhet rundt prosjektet fra utviklerens side, noe som er rimelig uvanlig i spillsammenheng. Vanligvis holder utviklere kortene tettere til brystet.

DayZ dukket forrige måned plutselig opp på Steams Early Acess-databaser, noe som satte liv i rykter om at en utgivelse ikke var langt unna. Den gang gikk Hall ut og forsikret om at oppføringen ikke nødvendigvis mente at man kunne vente seg spillet helt enda, men understreket at prosjektet gikk fremover.

Les også: Vi snakket med Dean Hall om hvorfor lanseringen ble utsatt
Les også: Sniktitt på DayZ

Siste fra forsiden