Under helgens PC Gaming Show kunne Dean Hall, hjernen bak DayZ, avduke sitt neste prosjekt. Også denne gangen skal det handle om overlevelse i livsfarlige omgivelser, i et spill kalt Icarus.
Tidsbegrenset oppdagelsesferd
I Icarus besøker spillere en fremmed planet, der målet er å utvinne og stikke av med diverse eksotiske materialer. Man begynner med tomme hender og må sanke ressurser for å bygge både våpen, hytter og annet for å beskytte seg fra planetens mange trusler.
– Tenk på den første timen i i DayZ eller i Minecraft. Det vi prøver å gjøre er å gjenskape den opplevelsen og bygge et spill hvor du kan ha den over lengre tid, forklarer Hall.
Spillet byr på alle de kjente elementene fra overlevelsessjangeren, som kamper mot monstre og spising og drikking for å ikke dø. Der Icarus skiller seg fra andre lignende spill er imidlertid i sitt tidsbaserte oppdragssystem.
Spillere velger seg oppdrag som må utføres innen en gitt tid – alt fra en halvtime til to døgn i virkelig tid. Fikser du biffen er det tilbake til moderskipet for å oppgradere utstyr og evner. Går du derimot tom for tid er figuren din og all fremdriften tapt for alltid.
Icarus kan spilles alene eller med venner, og om du får med deg flere blir det lettere å overleve sammen, forteller Hall. Spillet skal etter planen lanseres en gang i 2021, og blir da helt gratis.
Obsidians Maurbølla-simulator begynner early access til sommeren.
I Grounded må du overleve som et krympet menneske i en livsfarlig hage »