– Jeg har tjent mange penger på DayZ, begynner Dean Hall i sitt nyeste innlegg på bloggen sin.
Med alle disse pengene, samt sin nyvunne frihet siden han forlot DayZ-teamet i fjor, skriver Hall at han nå vil lage spill som ingen andre tør lage. Arbeidet med hans neste spill er allerede underveis og han mener det er det mest spennende han noen gang har jobbet med.
Ny flerspillerteknologi
Hall avslører veldig lite om prosjektet, men det virker å være snakk om enda et nettbasert overlevelsesspill utviklet i samarbeid med spillstudioet Improbable. Ved hjelp av en ny flerspillerteknologi utviklet av Improbable, tror Hall han har funnet løsningen på hvordan han kan lage det perfekte flerspillerspillet:
– Teknologien jeg alltid ønsket meg, og prøvde å lage selv, er endelig her, skriver han.
Improbable er et London-basert studio som består av flere tidligere ansatte i Crytek, Lionhead og Ubisoft. Med sin teknologi ønsker Improbable å lage flerspilleropplevelser der tusenvis av spillere fra hele verden kan spille sammen uten å ha problemer med serverforsinkelser.
Bloggen røper ikke når vi får vite hva Hall og Improbable jobber med, så det er bare å smøre seg med tålmodighet. Noe tilhengere av Halls tidligere spill børe være vant til.
Utgivelsen av den frittstående versjonen av DayZ ble utsatt gang på gang før den endelig kom ut i Early Access-form i desember 2013. I november avslørte utvikleren Bohemia Interactive at spillets endelige utgivelsesdato blir en gang i 2016, med en betaversjon sent i 2015.
– Vil ikke lage trygge spill
Da det ble kjent at Hall skulle tre av som leder for utviklingen av DayZ forklarte han beslutningen med at han ikke er en leder på lang sikt. Istedenfor ser han på seg selv som en nytenker som hele tiden tøyer grenser for å oppnå noe bedre:
– Ideene mine er radikale. Jeg er ikke interessert i å gjøre ting halvveis. Jeg vil ikke lage trygge spill, forteller han.
Takket være salget av DayZ til Bohemia Interactive har Hall nå mer enn nok penger til å ta sjansen på å lage akkurat de spillene han vil. Ifølge han selv bryr han seg ikke lenger om han tjener penger på spillene sine, men det spørs vel om Improbable har samme tankegang.
Kommentar: Early Access-modellen har flere ulemper enn fordeler:
Hvorfor punger vi ut for uferdige produkter, spør Jens Erik »