I den nyeste statusrapporten for DayZ, publisert denne uken. forteller Bohemia Interactive at zombiespillet fortsatt skal lanseres i løpet av 2018. Planen er først å begynne betatesting, for så å slippe fullversjonen en gang før nyttår.
Utvikleren later dermed til å holde på løftet som ble gitt for snart et år siden, men fans er likevel ikke helt fornøyde. For å rekke det planlagte lanseringsvinduet har Bohemia nemlig utsatt flere funksjoner og elementer som skulle vært lansert samtidig med fullversjonen.
Basebygging, men ingen helikoptre
I statusrapporten forteller Bohemia at betaversjonen, og den påfølgende fullversjonen, blant annet vil inkludere basebygging, forbedringer til kjøring i spillet, støtte for modifikasjoner og nye animasjoner og systemer for spillerfigurer – som muligheten til å gro skjegg og lære seg ulike egenskaper.
Av innhold som tidligere har blitt lovet, men som nå ikke introduseres før en gang etter lansering er helikoptre, klatring og kasting av granater. Det ble også for vanskelig for teamet å implementere dører som kan åpnes begge veier, fisking og muligheten til å plukke opp og bære andre figurer.
– I spillutvikling brukes beta gjerne som betegnelse på et produkt hvor alt innholdet er på plass. For DayZs PC-beta er dette sant i den forstand at betaen vil ha alle kjernefunksjonene som er nødvendige for at spillet skal virke, men totalt sett er det ikke hva vi anser som et ferdig spill, forklarer utvikleren.
I stedet vil Bohemia konsentrere seg om å leve en spillopplevelse som fungerer, før det deretter vil legge til store deler av innholdet ved en senere anledning. Teamet har så langt ikke gitt noen indikasjon på når vi kan forvente betaen, fullversjonen eller noe av innholdet som kommer etter lansering.
Bohemia jobber også med et overlevelsesspill satt til Norge.
Les mer om Vigor her »