Selv om DayZ gjorde stor suksess som ArmA II-modifikasjon i fjor, sliter utviklerne med å ferdigstille den forbedrede frittstående utgaven av zombiespillet. Etter å ha sust forbi flere måldatoer ønsker ikke skaper og hovedtalsmann Dean «Rocket» Hall lenger å spå når spillet vil bli tilgjengelig.
– Å gi ut slippdatoer har vært en helsikes tabbe. Vi opererer ikke med slippdatoer internt lenger, forteller han til nettstedet Polygon.
Milepæl etter milepæl
I utgangspunktet siktet Hall på å ha en spillbar alpha-utgave å by på allerede før jul, men planene falt i fisk da teamet ønsket å skrive nettverkssystemet helt fra bunn av. Ifølge Hall selv er ferdigstillingen av den nye koden det siste som gjenstår før publikum kan få tilgang. Det er dog, ifølge Joystiq, uklart når innspurten blir ferdig.
– Det som er litt kleint er at vi må ferdigstille nettverkskoden. Dette er den typen ting som bare et fåtall kan jobbe med. På samme måte som at du ikke kan få flere piloter til å fly et fly kan vi ikke bare slenge flere folk på det, forteller han til nettstedet.
Strabasiøs prosess
Da Gamer.no snakket med den frittalende nyzealenderen under Game Developers Conference i mars var det tydelig at 2012 var et slitsomt år. På tampen var ingenting på stell, og Hall og teamet begynte å tvile på om de burde ha gjort ting annerledes. Desember skal ha vært en helvetesmåned.
– Jeg avsluttet faktisk juleferien min for å komme meg tilbake til arbeidet, sukket han den gang, før han fortalte at ingenting ville bli tilgjengelig før tidligst juni i år.
Grunnen til at prosessen ble så strabasiøs bunner ut i valget om å skrote mye av grunnlaget fra ArmA II og bygge et spill så og si fra bunn av. Det har ført til at utviklerne har kunnet lage et rammeverk som passer bedre til den opplevelsen de ønsker å fremmane.
– Det blir som å sammenligne en stol med en bil. Der modifikasjonen ble preget av ArmA IIs enspillerrøtter, er den nye utgaven av DayZ utviklet som en flerspilleropplevelse. De er helt forskjellige, bedyrer Hall.
DayZ kommer først ut som en alpha-utgave på Windows. Akkurat når det skjer vet vi ikke enda. Konsollutgaver er også en mulighet, men ingenting er meislet i marmor enda.
Les hele intervjuet vårt med Dean Hall der han forteller mer om utviklingsproblemene. Der diskuterer han i tillegg spill som har inspirert ham, og hvorfor autensitet er bedre enn realisme.