Intervju

– DayZ distanserer seg helt fra ArmA II

Hva skjer videre med modifikasjonen, og kommer det en konsollutgave?

1: Side 1
2: Side 2

Mulig konsollutgave

– Tenker dere på å gi ut en konsollversjon med tiden? Er det i det hele tatt mulig, slik dere planlegger spillet?

– Ja, det er mulig, men vi kommer kun til å se på en konsollutgave om PC-utgaven blir en suksess. Men hvorfor ikke? Det er helt klart en mulighet, og det fungerte godt for Minecraft. Det viktige er nok først og fremst PC-utgaven, at vi innoverer og designer for den først. Så kan vi se på konsollene etterpå.

Selv om Hall er åpen for muligheten til å lage en konsollutgave betyr ikke det at spillet skal dummes ned på noen som helst måte. Tvert i mot, faktisk. På spørsmål om den frittstående utgaven av DayZ kommer til å inneholde en læringsmodus, svarer spilldesigneren kontant:

– Nei, det tror jeg ikke. Jeg føler DayZ handler om å være desorientert. Spillerne er også svært gode på å lære opp hverandre, til den grad at det faktisk er en del av opplevelse.

– Det å finne ut av DayZ er nesten som et overgangsrite.

– Det å finne ut av DayZ er nesten som et overgangsrite. Du må kjenne noen som tar deg under vingen og viser deg det. Jeg tror vi kommer til å gjøre det vanskeligere og bare fortelle folk at de må lære seg det.

– Samtidig vil vi gjøre grensesnittet enklere. Som vi nevnte tidligere kommer vi for eksempel til å endre gjenstandssystemet helt, slik at det passer bedre til det DayZ prøver å være. Det samme gjelder helsesystemet; det kommer til å bli mer komplekst, men også mer intuitivt.

– Jeg tror det er en smart vei å gå. Det er mange som klager over at spill syr puter under armene på spillerne nå.

– Kanskje en konsollutgave vil kreve en del designmessige avgjørelser som gjør at det virker som om det er litt enklere. For eksempel vet jeg at konsollprodusentene krever at det skal være med en læringsdel på en eller annen måte. Jeg vet ikke helt hvordan vi i så fall skal komme oss rundt det.

– Det er uansett alt for tidlig å snakke om konsollutgaver akkurat nå. Vi må forsikre oss om at vi er tro mot hva DayZ er. Mange spill gjør det andre [lære spilleren opp, la spilleren ha det lettere, journ. anm.] bedre, men DayZ må være vanskelig og tilfredsstillende, men også slem og straffende.

En konsollutgave kommer ikke før PC-utgaven er ferdig.

– Før vi kan tenke på en konsollutgave tror jeg vi må selge minst 2 millioner av PC-utgaven. Jeg tror det skal være mulig. Først må vi utvikle PC-utgaven og jobbe med nettsamfunnet slik Minecraft gjorde, så kan vi si oss fornøyd med designet og kanskje putte det på konsoll.

– Jeg ønsker ikke å gjøre simultan-kryssplattformutvikling, for det vil begrense hva vi kan gjøre med designet. Vi trenger frihet under utvikling av PC-utgaven. Vi håper på å gjennomføre ukentlige oppdateringer, og vi kommer til å ha tre «builds»: en intern utviklerutgave, en offentlig stabil utgave og en offentlig testutgave der vi kan eksperimentere fritt. Her får vi tilbakemelding på hva som virker og ikke, og etter å ha prøvd det selv kan vi bestemme oss for om vi vil ha det med eller ikke.

Les også
Anmeldelse:

Håper å lage bakomfilm

– Jeg er en slik person som elsker å se bak forhenget og se hvordan ting egentlig lages, så det å kunne følge utviklingen så tett er kjempekult.

– Jeg ønsker også å se om vi kan hyre inn noen til å lage en nettvideo om utviklingen, la de følge med under utviklingen og produsere noe likt en nettbasert miniserie om problemene som dukker opp. Jeg tror at desto mer vi kan involvere brukerne, desto bedre, så jeg ønsker å la de se både våre feil og vår høydepunkter.

Hall gleder seg til å se hva brukerne kan gjøre når den frittstående utgaven er ute.

– Jeg ser på alt det kule som blir laget der ute nå, med det begrensede verktøyet Min favoritt for øyeblikket er Robot Zombie, en YouTube-kompilasjon av DayZ-klipp i Robot Chicken-stil. Mye av innholdet der er hysterisk morsomt og svært godt laget. Og jeg kan nesten ikke tro at folk klarer å gjøre dette bare med modifikasjonen. Den er så begrenset, og det er så begrenset hva man kan gjøre. Tenk på hva brukerne kan gjøre om vi gir dem flere verktøy for klaner, konstruksjon av kjøretøy og slikt!

– Det du beskriver nå høres ut som MMO-spillet jeg alltid ville ha.

– Samme her! Jeg spilte mye World of Warcraft veldig tidlig, men noe som dette var akkurat det jeg ville ha. Noe voksent, skittent med smertefullt realistiske og autentiske opplevelser. Det er det jeg ønsker at folk skal kunne leve ut i DayZ.

Etter dette måtte vi gi slipp på den hyggelige spillutvikleren og løpe videre til neste avtale. Den frittstående utgaven av DayZ skal etter planen slippes som en billigere alpha-utgave senere i høst, men noen dato fikk vi ikke lirket ut av Hall.

Om du ønsker å prøve modifikasjonen nå krever det at du i hvertfall har tilgang den frittstående tilleggspakken ArmA II: Operation Arrowhead og gratisutgaven av ArmA II. Best resultat får man dog om man skaffer seg fullversjonen. Det enkleste er egentlig bare å skaffe seg samlingen ArmA II: Combined Operations som inneholder både ArmA II og ArmA II: Operation Arrowhead. Deretter kan du laste ned DayZ og alt nødvendig verktøy gratis fra modifikasjonens nettsted.

Les også: Intervju med DayZ-skaperen, del 1
Les også: Zombiespillet DayZ har blitt et fenomen

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden