David Jaffe jobber med gratisskyter

Twisted Metal-skaperen vil lage spill som ikke utnytter spillerne.

Som en av de mest breiale og ufiltrerte spilldesignerne i bransjen har God of War-skaperen David Jaffe etablert seg som en personlighet med kraftige meninger. I ett intervju med Gamesindustry.biz avslørte den fyrrige spilldesigneren at hans neste spill kommer til å bli en gratisskyter. Jaffe er i oppstartsfasen med å danne ett nytt studio, og jobber fremdeles å skaffe folk.

Siden prosjektet er i startfasen har ikke utvikleren stort mer å komme med når det gjelder detaljer om spillet. Han hevder likevel at han ønsker å skape ett gratisspill som ikke melker spillerne for penger. Spillets kvalitet er viktigst, så kommer forretningsmodellen etterpå.

Gode og dårlige sider med gratisspill

God of War- og Twisted Metal-skaperen er kjent for å snakke rett fra leveren om trender og personer i spillbransjen. Derfor er det ikke overraskende at han også har sitt å si om problemene med gratisspillmodellen.

David Jaffes forrige spill, Twisted Metal, kom ut tidligere i år.

– Jeg hater hvordan det føles som om en mindre gruppe dominerer over flertallet på grunn av at forretningsmodellen gjør at folk kan betale for å vinne. Spillutviklerne bedyrer alltid at det ikke er slik at du må betale for å vinne, men, du vet, det er nesten slik at du må betale for å vinne. Jeg sier ikke at de lyver, men en av tingene de liker å si er at du enten kan betale med tiden din, eller med penger. Vel, begge disse mulighetene er bedritne.

Jaffe hater likevel ikke alt ved modellen:

– Jeg hater gratisspill, men jeg elsker noen aspekter ved det. Jeg digger at man alltid kan være på, jeg elsker at den lave terskelen for å delta i spillene gjør at alle typer folk prøver ut spillet. Jeg elsker at du kan bruke fem minutter av tiden under lunsjen, eller la deg bli dradd inn i opplevelsen i tre timer.

Skeptisk til Kickstarter

Akkurat nå er Jaffe litt usikker på hvordan han skal få midler til sitt nye prosjekt, men sier at Kickstarter er en av mulighetene han vurderer. Han er likevel skeptisk til om en Kickstarter-kampanje vil fungere særlig godt.

– Det er mye kult vi kan gjøre med dette på Kickstarter. De fleste Kickstarter-prosjektene er likevel slik at du kan betale 15 dollar for å få spillet, og det vil ikke virke for oss siden spillet skal være gratis. Derfor er det viktig for meg å kommunisere at spillet som ligger i bunnen for det hele skal være fantastisk, selv uten forretningmodellen. Så hvis du donerer et bestemt beløp og får tilgang på alt, skal ikke det ødelegge hele balansen.

Team Fortress 2 har gjort stor suksess siden relanseringen som gratisspill.

Jaffe kan kanskje også ha rett når han påpeker at et Kickstarter-prosjekt vil kunne være problematisk på grunn av hans personlighet, og han tviler på at han vil kunne oppnå Tim Schafer-resultater.

– Jeg er skeptisk til å bruke Kickstarter, for å være helt ærlig. Hvis vi ser på Schafer er han ikke bare kjent, men også elsket. Hvem elsker vel ikke Tim Schafer? Han er en superhyggelig fyr som har skapt mye bra. Og selv om det finnes folk som elsker mitt arbeid – og jeg elsker at de elsker det – er det sikkert like mange som ser på meg som en drittsekk.

Les også
Anmeldelse:

Sjangeren har fått flere spennende innskudd i den siste tiden. Nylig slapp Hi-Rez Studios det kritikerroste spillet Tribes Ascend, en slags videreføring av de gamle Tribes-spillene. Gratisutgaven av Team Fortress 2 har også vist seg å være svært så levedyktig, med hatter og annet utstyr som sin største inntektskilde. Vi må nok vente en god stund før vi får se om Jaffes kommende spill klarer å oppnå samme suksess.

Les også: – Ingen videospill har fortalt en virkelig god historie Les også: Anmeldelse: Twisted Metal

Siste fra forsiden