Det tredje spillet i Dark Souls-serien vil etter planen lanseres tidlig neste år, men hittil har de fleste detaljene rundt spillet blitt holdt hemmelige. Nå virker det som om utvikler From Software endelig er klare til å avsløre mer om spillet, og i et intervju med Gameinformer røpet spillsjef Hidetaka Miyazaki noen av funksjonene vi kan vente oss.
Låner fra forgjengerne
Dark Souls III vil inkludere mange av funksjonene fra spillets forgjengere, med ulike tilpasninger for å forbedre opplevelsen. Blant annet får vi et gjensyn med teleportering mellom spillets områder og muligheten til å nullstille spillfigurens erfaringsnivå, som først dukket opp i Dark Souls II.
Dark Souls IIIs «New Game Plus» henter også inspirasjon fra spill nummer to, med nye fiender, våpen og utstyr å hente for de som ønsker å spille gjennom en gang til. Denne gangen vil det imidlertid ikke bli mulig å øke vanskeligheten i et område med såkalte «Bonfire Ascetics».
Dark Souls II introduserte en rekke gode funksjoner, men våpenholdbarheten er noe fans har bedt From Software om å forbedre siden spillets lansering. I det tredje spillet håper Miyazaki å finne en mellomting mellom våpnene i Dark Souls og Dark Souls II:
– Jeg mener våpnene i Dark Souls II blir ødelagt litt for lett. Dette var noe vi introduserte for å få spillerne til å prøve ut mange ulike våpentyper, men vi traff ikke helt riktig. På den annen side blir våpnene i Dark Souls nesten aldri ødelagt, så jeg håper å finne en god balanse for Dark Souls III.
Spillets flerspillerdel blir på mange måter lik som i de tidligere spillene, men nytt for denne gangen er at man ikke trenger spesielle gjenstander for å invadere andre spillere. Dette vil tilsynelatende øke sjansene for å bli invadert, så det kan lønne seg å delta i lystig samarbeid.
Månedene som kommer vil forhåpentlig by på enda mer informasjon om Dark Souls III, og kanskje vil From Software allerede røpe mer under Tokyo Game Show senere denne måneden.
På Gamescom fikk vi endelig se spillet i aksjon.
Viste frem Dark Souls III under Microsofts pressekonferanse »