Skulle du tvile på om From Software faktisk ønsket å legge litt ressurser inn i PC-utgaven av Dark Souls 3, har du fått et lite vink nå. I en småfunky formulert oppdatering på Twitter forteller spillselskapet at Dark Souls 3 ikke låser bildefrekvensen sin.
Den snedige responsen kommer i kjølvannet av rykter om at Dark Souls 3 skulle bli låst til 30 bilder i sekundet, på både PC og konsoll. Ryktene stammer fra nettstedet GameWatcher og det som angivelig er en person ansatt hos Bandai Namco Store.
– Uheldigvis er planen å holde bildefrekvensen låst til 30, men ingenting har blitt bekreftet så vidt jeg vet ennå, sier den påstått ansatte ha sagt på reddit.
Rufsete fortid
At From Software kunne finne på å låse bildefrekvensen til 30 bilder i sekundet er egentlig ikke så søkt. PC-utgaven av Dark Souls var opprinnelig låst til en oppløsning på 1024 x 720 med nettopp 30 bilder i sekundet – noe en fan riktig nok greide å fikse på svært kort tid med en modifikasjon.
Oppfølgeren Dark Souls 2 er et kapittel for seg selv. Selv om spillerne faktisk kunne få bildefrekvensen opp til 60, skjedde det ikke uten bieffekter. Ettersom holdbarheten til våpen og gjenstander var knyttet til bildefrekvensen, gikk de i stykker dobbelt så fort om man prøvde å kjøre spillet med 60 bilder i sekundet. Det tok Namco Bandai om lag et år å fikse feilen.
Like rundt hjørnet
I det tredje Dark Souls-spillet går turen til landet Lothric, der «ilden» er i ferd med å bli slukket for alltid – noe som er ganske viktig siden den er kilden til livet og døden. Store deler av Lothric er fullstendig dekket av aske, og nettopp asken vil ifølge utvikler From Software spille en viktig rolle i Dark Souls 3.
Dark Souls 3 kommer til PlayStation 4, Xbox One og Windows 12. april.
Vi tok nylig en titt på spillet.
Dark Souls 3 er mørkere og mektigere enn før, men har det gått litt fort i svingene? »