Torsdag kveld kom nyheten om at et av årets mest etterlengtede spill, Cyberpunk 2077, utsettes til i høst. Etter planen skulle spille komme ut i april, men har nå fått 17. september som slippdato.
Det blir «crunch»
De ekstra fem månedene benyttes til å polere spillet og gjøre det så bra som det kan bli, men det betyr at utviklerne må belage seg på temmelig hardt overtidsarbeid. Dette fortalte toppsjef Adam Kiciński i en investorsamtale like etter at utsettelsen ble kunngjort.
– Til en viss grad, ja, for å være ærlig. Vi prøver å begrense «crunch» så mye som mulig, men dette er oppløpssiden. Vi prøver å være rimelige når det kommer til dette, men ja, dessverre, sier han på spørsmål om utsettelsen vil lede til overtidsarbeid.
Spillbransjen har havnet i søkelyset for temmelig krevende overtidsarbeidsperioder. I månedene opp mot lansering er det ikke uvanlig at de største utviklingsstudioene krever svært mye av sine ansatte. Internasjonale spillmedier har særlig de siste årene søkt å belyse hvordan denne overtidskulturen fungerer, for eksempel Eurogamers reportasje om Red Dead Redemption 2-utviklerne i 2018.
– Det riktige øyeblikket
Det virker som om avgjørelsen om å utsette spillet ble tatt temmelig nylig. Faktisk skal utviklerne selv ha fått beskjed om utsettelsen bare minutter før resten av verdenen.
– Hvorfor nå, tre måneder før slipp? Vel, vi har ventet, og det kommer alltid til det øyeblikket der man må ta et valg. Vi evaluerer konstant spillet og vi bestemte oss for at dersom vi skulle utsette så er dette det riktige øyeblikket, og at dette valget om å gi oss selv fem måneder til gjør oss sikre på at vi kan levere det vi har planlagt, forteller han til inverstorene.
Utsettelsen fører også med seg ringvirkninger til andre deler av CD Projekt RED. Flerspillerdelen til Cyberpunk 2077 – som er det andre store prosjektet de jobber med – skyves på, antageligvis til en tid etter 2021.
LES VÅR SNIKTITT: Vi har aldri sett et spill like ambisiøst som Cyberpunk 2077 »