Selv om det ble annonsert allerede i 2013, har Cyberpunk 2077 vært et stort spørsmålstegn nesten hele tiden. Kanskje ikke så rart, siden CD Projekt RED ble svært opptatt med å ferdigstille og følge opp bak The Witcher III: Wild Hunt – braksuksessen fra 2015.
Nå virker det dog som om ting har begynt å få litt fart hos polakkene. På sine forum, i en seksjon ment for å gi svar til investorer, forteller studioet at de er godt i gang med utviklingen.
– Det er for tiden flere spillutviklere som jobber med Cyberpunk 2077 enn det var på The Witcher III i sin mest intense måned, forteller investoransvarlig Katarzyna Szulc når selskapet blir spurt om arbeidsfordelingen.
Egentlig burde ikke uttalelsen overraske så mye. Allerede i fjor høst sa grafikkunstner Jose Teixeria at Cyberpunk 2077 er det største prosjektet studioet noen gang har gjort.
– Mye, mye større. Vi utforsker ukjent farvann med tanke på kompleksitet og størrelse og de problemene vi støter på, sa han.
CD Projekt RED har også et team som jobber med samlekortspillet Gwent, som ble avduket under E3-messen i år.
Noe helt nytt
Cyberpunk 2077 skal være noe litt annet enn The Witcher-spillene, med mer fokus på frihet, både for spilleren og utvikleren. Dette blir lettere, siden Cyberpunk 2077 ikke er knyttet like sterkt til en eksisterende fiksjon med definerte figurer som suksesserien er.
Dette blir også det første spillet CD Projekt RED prøver seg på utenfor The Witcher-fiksjonen. Her er det mer fokus på kybernetiske modifikasjoner og høyteknologiske våpen, men i likhet med studioets nyeste spill er fremtidsvisjonen plassert i sandkasse- og rollespillsjangeren. Utvikleren skal sågar prøve seg på en flerspillerdel i det kommende rollespillet.
Fikk du med deg at The Witcher-serien hadde andre planer på et punkt?
The Witcher kunne ha vært et helt annerledes spill »