I en ideell verden hadde spillstudioer klart å holde seg flytende kun ved å lage gode spill, men slik er det ikke i virkeligheten. Headfirst Productions er det siste i en lang rekke spillselskaper som ikke klarer å overleve i dagens marked, til tross for at spillene deres har fått god kritikk.
Den britiske utvikleren har lenge hatt problemer, da Dark Corners of the Earth ble utsatt flere ganger før det til slutt ble lansert til Xbox i fjor. Etter seks års utvikling var det klart at spillet måtte selge svært godt for å kunne betale tilbake de store lånene utvikleren hadde tatt opp, men det gjorde det ikke (kanskje mye på grunn av at spillets utgiver ikke gjorde noen god markedsføringsjobb).
Da Hip Interactive gikk konkurs tidligere i fjor, mistet Headfirst også utgiveren for Call of Cthulhu: Destiny’s Endl, og arbeidet ble til slutt lagt ned i desember, da ingen andre utgivere var interessert i å gi ut spillet. I løpet av tiden som har gått siden desember, har studioets ansatte funnet seg nye jobber, og PC-versjonen ble til slutt ferdigutviklet av en enkelt person.
Både Destiny's End og Mountain of Madness (begge Cthulhu-spill) har blitt kansellert, og med tanke på at ingen utgivere var interessert da Headfirst fortsatt levde, er det tvilsomt at noen kjøper opp de ufullstendige spillene for å gjøre dem ferdige. Headfirst har som kjent solgt Simon the Sorcerer-lisensen til tyske Silver Style, som allerede jobber med Simon 4.
For mer informasjon om konkursen (samt spekulasjon om hvorfor den skjedde), kan du besøke Calling Cthulhu. For mer informasjon om Headfirst, kan du stikke innom selskapets nettsted, som ikke har blitt oppdatert siden i fjor.