Det amerikanske konkurransetilsynet, Federal Trade Commission, har bestemt seg for å ikke straffe YouTube-erne Trevor «TmarTn» Martin og Thomas «Syndicate» Cassell med bøter. De to ble sommeren 2016 avslørt som eiere av skin-gambling-nettstedet CSGO Lotto – et nettsted der man kan gamble med kosmetiske gjenstander fra Counter-Strike: Global Offensive.
LES OGSÅ: Slik førte YouTube-stjernene alle bak lyset – lurte millioner av seere med skjult reklame »
Slik fungerer skin-gamblingsidene
CSGO Lotto, og andre lignende nettsider, lar brukerne ta kosmetiske gjenstander – kalt skins – og bruke disse som en bettingvaluta. Forskjellige skins er verdt forskjellige beløp basert på sjeldenhet.
De som bruker nettsidene legger sine egne skins i en pot, og deltar i et lotteri der man kan vinne skins fra de andre som er med i potten. Det er så mulig å konvertere skins til penger.
I flere videoer brukte de to populære YouTube-erne sitt eget nettsted til å gamble med skins, uten å gjøre rede for at de faktisk eier nettsiden. De brukte med andre ord sin innflytelse til å selge inn CSGO Lotto-nettsiden til sine seere, blant annet i videoer der de tilsynelatende vinner kosmetiske gjenstander verdt nærmere 100 000 kroner.
I tillegg betalte de andre såkalte «influencers» mellom 20 000 og 45 000 kroner for å lage videoer av at de brukte nettsiden med beskjed om å ikke si noe negativt om nettstedet.
FTC sier seg dermed fornøyd med at TmarTn og Syndicate lover å markere fremtidig innhold tydelig når det er snakk om promotering av egne tjenester. Dersom de blir tatt for å gjøre lignende stunt igjen vil det koste dem 40 000 dollar, eller om lag 300 000 norske kroner, for hvert tilfelle.
– Målet med FTC er ikke å være et straffende eller drakonisk instans Vi er her for å opplyse forbrukerne om nye markeder, forteller FTC i en uttalelse til Gixel.
Tilsynet har gjort stadige endringer på retningslinjer de siste årene, nettopp for å hole tritt med den digitale utviklingen.
I Norge har sponset innhold også fått en del oppmerksomhet – kanskje størst høsten 2015 da VG nøstet opp i bokbransjen, som har betalt bloggere for omtale av bøker, som igjen ble brukt uten merking i markedsføringen av bøkene.
Sponsede videoer er helt vanlig blant YouTube-ere, og er kan være lukrativt for de som får muligheten – men det må gjøres riktig. Microsoft havnet for eksempel i hardt vær for en avtale med Machinima for noen år siden, men hevdet da å ha alt på det rene »