Etter et par uker med rykter og usikkerheter virker det nå som om utgiverhuset og spillmotorutvikleren Crytek begynner å finne fotfeste igjen. Flere ansatte skal ha fortalt om lønn som lot vente på seg, og en hel del av stabben skal ha tatt hatten og gått fra det tyske spillselskapet. Blant annet stakk hovedregissøren bak Homefront: The Revolution av i midten av juli.
Tidligere denne uken kunne likevel selskapet puste lettet ut. I en pressemelding (via VentureBeat) meldte studioet at de hadde fått inn frisk kapital, samtidig som de var småvage i å gi detaljer om hvor trang situasjonen egentlig var. Noen detaljer kom de likevel med.
– I de siste ukene har det vært gjentatte rykter om finansielle problemer hos Crytek. Etter å allerede ha gitt en oppdatering til ansatte blant alle våre studio kan vi nå dele mere detaljer til pressen og offentligheten, skrev de den gang, og tok selvkritikk over at situasjonen hadde spunnet ut av kontroll.
Sier hadet til Homefront
Nå kan det virke som om vi vet hvor i hvert fall litt av den ferske kapitalen kommer fra. Crytek meldte nemlig på onsdag (via Eurogamer) at de har solgt Homefront-lisensen til Deep Silver, inkludert alt arbeidet med oppfølgeren Homefront: The Revolution. Inkludert i flyttelasset ligger også studioet som har jobbet med å utvikle spillet: Crytek UK. De blir nå hetende Deep Silver Dampbuster Studios.
De med litt god husk vil sikkert erindre at det ikke er så alt for lenge siden Crytek faktisk kjøpte Homefront-lisensen selv. Da utgiverhuset THQ gikk duken i 2013 snappet tyskerne opp spillet fra opphørssalget – antageligvis fordi Crytek UK allerede hadde jobbet mye med oppfølgerspillet på oppdrag fra det døende firmaet.
Utover å selge Homefront-lisensen flyttes utviklingen av kommende Hunt: Horrors of the Gilded Age fra Austin i Texas til Frankfurt. Noen få ansatte vil bli igjen i Austin for å dtøtte opp om bruken av Cryteks spillmotor, CryEngine.
Homefront: The Revolution skal etter planen slippes i 2015, til Windows, PlayStation 4 og Xbox One. Vi snuste litt på spillet tidligere i sommer, og fikk se noen ganske imponerende takter.
Det første Homefront-spillet solgte for øvrig rimelig imponerende, men fikk slakt av kritikerne. Også vår anmelder synes det var vanskelig å anbefale spillet.
De eldste kjenner kanskje Crytek UK under et annet navn.
Før Crytek Kjøpte studioet het de Free Radical, og jobbet med Timesplitters »