LONDON (Gamer.no): Det første Crysis, som kom i 2007, var stort sett forbeholdt de med PC-er laget med NASA-teknologi – i hvert fall om du ville ha den definitive grafiske opplevelsen. Utvikler Crytek har jobbet med en ny spillmotor siden den gang, og snart er CryEngine 3 klar for action. Crysis 2 er nemlig det aller første spillet som tar i bruk denne motoren, både på Xbox 360, PlayStation 3 og PC. Dermed slenger man seg på konsolltoget også, noe som utvilsomt må by på utfordringer for Crytek.
Kjapp test
Da vi var i London for en måned siden fikk vi spilt litt Crysis 2, og det er ingen tvil om at dette er innbydende saker. Brettet vi testet startet i New York Citys underverden. Ja, den grønne jungelen er borte, nå er det byaction for alle penga! Riktignok med en bismak av slemme romvesen. Min første assosiasjon da jeg fyrte opp var av en eller annen grunn filmen Alien. Du husker vel da den gjengen er nede på en stormfull planet, og kom inn i et romskip med merkverdig arkitektur. Omtrent slik ser det ut i deler av New Yorks metronett og kloakksystem. Da er det ingen tvil om at menneskeheten er i stor fare.
Heldigvis spiller vi en helt som kan omtrent alt, takket være Nanosuit 2 –en drakt som gir superkrefter og flust av muligheter i kamp. Infrarødt syn, superkrefter og beskyttelse mot fiendens ild er bare noen av fordelene supersoldaten Alcatraz har. Vi fyrte vilt rundt oss, tok kvelertak på fiender og slang svære biler veggimellom. Dette blir så actiontungt og våpenteknisk avansert at skytespillentusiaster bare kan begynne å glede seg.
Vår endelige dom over spillet kommer når slippdatoen 24. mars nærmer seg. I tillegg til å teste litt fikk vi også en kort prat med Cryteks sjefsprodusent Nathan Camarillo. Hvordan er det egentlig å være helt i front når det kommer til PC-grafikk og samtidig jobbe med aldrende konsoller? Dette svarte Camarillo på Gamer.nos spørsmål:
– Dere jobber jo med et høyteknologisk spill, hva synes dere i Crytek er den mest spennende teknologien i spillbransjen i dag?
– Det er helt klart 3D. Det å kunne oppleve denne teknologien i arbeidet vi har gjort lenge før forbrukere får se den er fantastisk. Jeg tror 3D kommer til å forandre hvordan folk spiller spill spesielt og hvordan man opplever TV-underholdning generelt. Det er mye snakk om teknologien, og det virker ikke som om alle helt har ”tatt den” ennå, men når den sitter er 3D helt utrolig. Vi hadde noen av de første 3D-TV-ene i Europa i Crytek for å eksperimentere med dem, og vi er fortsatt helt i skyene på bakgrunn av hva teknologien gjør med spillopplevelsen.
– Så du er sikker på at 3D ikke bare er en gimmick, den kommer for å bli?
– Ja, det er jeg sikker på, 3D vil bli populært. Man trenger bare skikkelig innhold, og vi er én av de som skal levere akkurat det. Selv om man har den beste teknologien i verden, trenger man godt innhold for at den skal lykkes – slik er det med 3D også.
– Nå kommer Crysis til konsoller. Hvordan er det for Crytek som tradisjonelt har holdt seg til PC?
– Det har definitivt bydd på en del utfordringer, vi jobber jo med fire-fem år gammel teknologi her (Xbox 360/PlayStation 3). Med CryEngine 3 har vi lykkes veldig godt med å kunne skalere spillet etter hva slags plattform man spiller på. Vi forsøker aldri å se på konsollene som om de er en hemsko, det er en utfordring vi kan løse. Mange ville sagt at grafikken vi har aldri kunne fungert på konsoller, men vi finner løsninger på det meste.
– Vi klarer virkelig å utnytte kraften i det som er ganske gammel teknologi. Det er også godt nytt for de med moderne PC-er, fordi CryEngine 3 som sagt skalerer etter hvor mange ”hestekrefter” du har. På en eldre PC får du fortsatt en fantastisk spillopplevelse, noe som kanskje ikke var like lett i det første Crysis fordi spillet ikke var like finjustert som Crysis 2.
– Sjangeren førstepersons skytespill er jo utrolig konkurranseutsatt og dyr å hevde seg i. Hvordan ser dere på konkurransesituasjonen per i dag?
– Jeg liker ikke å snakke så mye om konkurrentene våre, men det er generelt en dyr tid å lage spill. Det gjelder ikke bare i denne sjangeren, men også i sjangre som racing og sport. Når man streber etter den beste kvaliteten blir da også prislappen deretter. Det kreves mye penger, og mye tid, for å gjøre alt helt riktig.
– Det er utvilsomt en knallhard industri å jobbe og konkurrere i, det er bare de aller beste som kan dominere markedet. Likevel er det mange dårlige spill som har kostet mye å lage, så penger har ikke alt å si for sluttproduktet. Det kan være rent hell, folka du har ansatt hos deg eller teknologien som avgjør om spillet blir en suksess. Man må også være klar for å ta noen risikoer med produktet sitt, og selvsagt jobbe kjempehardt.
– I Crysis 2 beveger vi oss fra jungelen til den urbane jungelen. Hvordan var det for dere å jobbe med en helt ny setting som New York City?
– Det er utfordrende å gjenskape en hver by fra virkeligheten, men det blir ekstra vanskelig når vi snakker om New York City. Alle kjenner den jo nesten ut og inn, og man må fange følelsen av å være der også.
– Det er som på film og TV. Hvis et program er satt til New York, men spilt inn i for eksempel Los Angeles, føles det liksom ikke riktig. Det kan være lyset, at settet ikke er helt korrekt eller kanskje det ikke er skittent eller rent nok? Vi synes vi har skapt et veldig autentisk New York, og vi har liksom tatt pulsen på byen. Vårt New York føles som den ekte varen.
– Akkurat det bruker vi både i historien spilleren opplever og selve brettdesignet. Folk skal kjenne seg igjen når de vandrer rundt i byen. Hele prosessen har vært meget krevende, for vi begynte på bar bakke. I spillenes verden er det jo ikke noe som eksisterer før du faktisk lager det. Likevel, folk som bor i New York og har testet spillet sier dette er den beste gjenskapningen av byen de har sett, så vi har så absolutt gjort noe riktig.
Crysis 2 kommer altså til PlayStation 3, Xbox 360 og PC 24. mars i år.