Severity er et førstepersons skytespill under utvikling hos Cyberathlete Professional League. Spillet er utviklet spesielt for konkurransespill, og kommer med innebygd støtte for mesterskap, tilskuermodus og avansert logging av spillernes statistikk. Fokuset er på lagbasert kamp og en-mot-en kamp.
Spillet bygger på nettverksteknologien til Quake 3 Arena, og grafikken vil også være delvis basert på Quake 3-motoren (spillet skal fungere godt på gamle PC-er, men komme med fancy effekter for de som har gode systemer). Et av målene er å få spillet ut på både PC og Xbox 360, og arrangere det slik at Xbox 360-spillere og PC-spillere kan spille mot hverandre, ved hjelp av Live Anywhere-funksjonen i Windows Vista.
Severity kommer med en blanding av moderne og futuristiske temaer i forhold til våpen og brett. Spillet er totalt flerspillerfokusert, men CPL planlegger å legge inn støtte for datastyrte motstandere (som i Unreal Tournament-spillene) slik at spillere kan øve seg uten å ødelegge for statistikken og ryktet sitt.
For øyeblikket jobber ti personer med utviklingen, som foregår i Dallas. CPL-sjef Tom Mustaine (som tidligere var en av sjefene i Ritual Entertainment, folkene bak Sin Episodes) forteller at han planlegger å øke teamet til 20 personer etter hvert. CPL har også snakket med flere utgivere om distribusjon av spillet, men har ikke noen konkrete resultater å vise til her.
CPL planlegger å gi ut en offentlig demo av spillet i sammenheng med vintermesterskapet i desember 2007, mens fullversjonen skal komme året etter. Spillet vil selvsagt brukes i CPL-turneringer, men det betyr ikke at de vil droppe støtte for andre populære skytespill.