Sniktitt

Cossacks II: Napoleonic Wars

I Cossacks 2 reiser du en liten tur tilbake i tid. Til de tider da menn var menn og kvinner var kvinner og våpen bare skjøt ett skudd i minuttet, og måtte lades forfra. Tider da kruttrøyken lå tjukk over slagmarkene og tapre menn ble hedret som helter. Napoleonskrigene. Det var tider det.

Side 1
Side 2

I Cossacks 2 har du mange valg, og det er valgene dine underveis som avgjør det hele. Så la oss ta en titt på noen av valgene du kan komme til å møte på i dette spillet. Aller først kan vi velge spillmoduset ”Battle for Europe”. Vi få valget mellom seks forskjellige nasjonaliteter: Frankrike, Storbrittannia, Prussia, Østerrike, Russland og Egypt. Vi velger å spille som Frankrike og Napoleon, siden krigen tross alt er oppkalt etter han. Det må vel gi oss litt bedre odds? Sannsynligvis ikke, siden CDV har lagt stor vekt på rettferdighet mellom nasjonene, selv om de har litt forskjellige enheter og egenskaper.

Europa for dine føtter!
I ”Battle for Europe”-moduset skal du først tenke litt taktisk. Du befinner deg foran et europakart, og settingen minner litt om brettspillet Risk. Alle nasjonene har et ganske likt utgangspunkt, og det er det på tide å gjøre noe med. Denne delen av spillet er turbasert, og du må forflytte tropper og ressurser, inngå fredsavtaler, allianser, våpenhviler og avtaler om fri passasje på kartet. Når du er ferdig er det de andre landenes tur, og hvis du har gått til krig mot noen, eller omvendt, er det nå på tide å ta en nærmere titt på slagmarken.

Avhengig av hvor mange tropper du har valgt å sende til slagmarken, har du nå et rimelig antall soldater å holde rede på. Opptil 64 000 totalt på begge sider, faktisk. Soldatene dine er sannsynligvis plassert passelig strategisk på en side av slagmarken, og et sted der ute, godt innpakket i den berømmelige ”Fog of War”, venter fienden. Soldatene dine er ferdig organisert i tropper, så det er viktig å velge riktig formasjon. Hvis du velger angrepsformasjon danner soldatene en linje, og hver linje består av tre rekker med soldater. Du lirker troppene fremover med scrollhjulet, og når du nærmer deg fiendens tropper vises tre sirkler i fargene grønt, gult og rødt rundt de markerte troppene. Hvis fienden er inne i den grønne sonen, som er størst, vil et angrep gjøre minimal skade, mens hvis de er inne i den røde sonen vil de fleste bli drept av en fullt angrep.

Kompliserte kamper
En finurlig detalj som kan være verdt å merke seg er at det tar et halvt minutt for hver soldat å lade våpenet sitt. Derfor har du muligheten til å beordre en og en linje med soldater til å skyte, slik at angrepet kan fortsette uten å måtte vente på at alle de 120 soldatene skal lade om. Hvis du er av den modige typen er du velkommen til å brenne av alt du har, men det har ikke alltid så mye for seg. Et godt artilleri er og bra å ha i ryggen, og du kan instruere dem til å skyte på alt som rører seg, slik at du ikke taper hele slaget bare fordi du glemte å si til kanonmennene at de kunne få lov å skyte mer enn en kule.

Et slag av disse dimensjonene vinner man naturligvis ikke ved å la en tropp gå amok med muskettene sine. Det kreves taktikk, sluhet og mot for å komme seirende ut av striden. Grensen mellom tap og seier er hårfin, og det kreves ofte ikke mer en en liten feilberegning for å tape så det suser i trærne.

Feige menn
Hvis troppene dine blir utsatt for ild mens de lader, er det gode sjanser for at de feiger ut og springer det de er gode for. Moralen blant soldatene er nemlig ikke alltid den helt store til å begynne med, men med erfaring og en oppmuntrende trommeslager eller fanebærer kommer det seg. Det kan nok også lønne seg å passe litt på utholdenheten til troppene sine, siden de fort blir slitne av å gå langt utenfor veier. En utslitt soldat er ikke mye verdt.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden