I Conflict Zone har materialer blitt erstattet av mennesker. For begge parter er det å samle sivile den eneste måten å skaffe penger og PR på. Som IPC må du lage en flyktningleir og evakuere de sivile ut av landsbyene til flyktningeleiren. Da et helikopter med sivile ankommer leiren vises det på nyhetene, og du får god PR. Ghost derimot bruker de nye sivile til å lage infanteri. At nye folk "verver" gir god PR. Evakuering og rekrutteringen av sivile gjør at organisasjonen du jobber for gir deg mer penger og PR.
Dette bruker du, i likhet med andre strategispill av denne typen, til å lage nye tropper og bygninger. Pengene forsvinner når du bygger, mens PRen kan bare blir borte hvis du skulle være så uheldig å skyte noen av de, eller forsømmer dem over lang tid. Pengene strømmer til deg hele tiden, slik at du går aldri helt tom for det. Problemet er at alle bygninger og tropper trenger over et gitt nivå med PR for at du skal få lov til å bygge de. Å holde fienden borte fra landsbyer blir derfor svært viktig.
Kampsystemet og enheter
3D miljøet i spillet kan kreve litt trening og tilvenningstid, men så fort du blir vant til det blir det veldig enkelt. Markering av tropper og bygninger opplevde jeg selv som klumsete siden det mange ganger sto noe i veien det jeg skulle markere, og du må snu på kameravinkelen for å få tak i den. Dette tar tid, og midt i en kamp har du ikke alltid så mye tid å ta av.
Formasjoner var det jeg savnet mest i demoen. Skal du angripe en posisjon med mange tankser blir alt bare kaos. De kjører i veien for hver andre og ender opp på en rekke som kjører mot en sikkert død ettersom de kommer innenfor rekkevidde for fiendens kanoner. Å ta i bruk høydedrag gir deg gode taktiske fordeler. Fiender har problemer med å se troppene dine som er der og du kan derfor skyte på de før de kan skyte tilbake. Etter hvert som troppene dine er i kamp (og overlever) får de erfaring, som gjør at de skyter litt bedre og tåler litt mer. Du merker faktisk fort forskjellen fra en amatør tanks, til veteran tank. Troppene kan settes i 3 forskjellige moduser.
- Passive - Gjør at dine tropper unngår kamp, men trekker seg tilbake.
- Normal - De verken trekker seg eller oppsøker bråk.
- Aggresive - De kjører etter synlige fiender for å slåss.
I demoen får du utdelt en commander. Men jeg har forstått det slik at du faktisk kan få hele 4 commanders. Hver med sine egne egenskaper. Commandere kan bli satt til forskjellige oppdrag som å angripe en posisjon, forsvare en posisjon, bygge en base eller ta hånd om de sivile.
Av tropper kan du kjenne igjen mange fra C&C. Infanteristen med gevær, en med rakettsender, granatmann, sanitetsmann og ingeniør. Av kjøretøy har du en vanlig stridsvogn, jeep og artilleri. Andre mer avanserte kjøretøy er: en mobil radar, antiluftskyts og reparasjonsbiler. Forhåpentligvis blir infanteriet mer nyttig enn det de var på demoen selv om det er artig se på at de ble sprengt i alle retninger av tanks.
Foreløpig ser dette ut til å bli et spill en bør merke seg når det kommer ut, og jeg kommer til å følge spent hvordan det utvikler seg. Forhåpentligvis kommer Red Storm ikke til å skuffe oss.